Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Gliwicach z dnia 18 maja 2009 r., sygn. III SA/Gl 1071/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach, , , po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2009 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi M. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług p o s t a n a w i a: pozostawić wniosek o przyznanie prawa pomocy bez rozpoznania.

Uzasadnienie

W dniu [...] r. (data nadania w urzędzie pocztowym) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach wpłynął urzędowy formularz wniosku o przyznanie prawa pomocy dla M. B. Wniosek ten, poza ogólnymi informacjami o przedmiocie zaskarżenia nie był wypełniony. Nie zawierał nadto podpisu osoby wnoszącej o przyznanie prawa pomocy. Z tych względów, pismem z dnia [...] r., referendarz sądowy wezwał skarżącego - do rąk jego pełnomocnika - do usunięcia braków formalnych wniosku (druk PPF z dnia [...] r.) przez jego podpisanie oraz wypełnienie rubryk od numeru 4 do 11 włącznie. Na dopełnienie tej czynności zakreślono stronie termin 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Wezwanie doręczono pełnomocnikowi skarżącego w dniu [...] r., co wynika ze zwrotnego potwierdzenia odbioru. Wezwaniu nie uczyniono zadość, co spowodowało, że zarządzeniem z 26 stycznia 2009 r. referendarz sądowy pozostawił wniosek o przyznanie prawa pomocy bez rozpoznania uzasadniając, że stosownie do treści art. 252 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) - zwanej dalej w skrócie: P.p.s.a. wniosek o przyznanie prawa pomocy składa się na urzędowym formularzu. Wniosek ten jest pismem kwalifikowanym, co oznacza, że oprócz wymogów przypisanych mu art. 45 i nast. P.p.s.a. musi przybrać formę urzędowego druku i zgodnie z art. 252 § 1 P.p.s.a. - zawierać dokładne dane o stanie rodzinnym, majątkowym i dochodach. W myśl art. 46 § 1 pkt 4 P.p.s.a., każde pismo strony powinno zawierać podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika. Jeżeli pismo strony nie może otrzymać prawidłowego biegu wskutek niezachowania warunków formalnych, referendarz sądowy wzywa stronę o jego uzupełnienie lub poprawienie w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia pisma bez rozpoznania (art. 49 § 1 w zw. z art. 258 § 3 P.p.s.a.). Referendarz sądowy podniósł, że pomimo skutecznie doręczonego wezwania wniosek nie został podpisany, co skutkuje pozostawieniem go bez rozpoznania. Dodatkowo nie usunięto pozostałych braków wniosku, w tym pozycji oznaczonej jako "oświadczenie o stanie rodzinnym, majątku i dochodach". Taki stan rzeczy skutecznie uniemożliwia nadanie wnioskowi dalszego prawidłowego biegu. Stosownie do treści art. 257 P.p.s.a., wniosek, którego braków strona nie uzupełniła w zakreślonym terminie pozostawia się bez rozpoznania, co też zarządzono w części dyspozytywnej orzeczenia, działając na podstawie art. 258 § 1 pkt. 6 P.p.s.a.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00