Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 8 kwietnia 2009 r., sygn. II SA/Gd 412/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jolanta Górska Sędziowie: Sędzia WSA Wanda Antończyk Sędzia WSA Tamara Dziełakowska ( spr. ) Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Katarzyna Gross po rozpoznaniu w Gdańsku na rozprawie w dniu 25 marca 2009 r. sprawy ze skargi M. Ż. i A. Ż. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 3 kwietnia 2008 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji o warunkach zabudowy oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem kontroli sądowoadministracyjnej w niniejszej sprawie były decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego wydane w następstwie przeprowadzenia przez ten organ postępowania administracyjnego o stwierdzenie nieważności decyzji Prezydenta Miasta z dnia 29 grudnia 2006 r. ustalającej warunki zabudowy dla realizacji zespołu wielofunkcyjnego obejmującego budynki mieszkalne z usługami na działce nr [...] wraz z infrastrukturą na działkach nr [...], [...], [...] i [...] położonych w G. przy ul. [...].

Kwestionowana w postępowaniu administracyjnym w trybie nadzwyczajnym decyzja w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy została podjęta w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

W dniu 27 czerwca 2006 r. spółka A w G. wystąpiło z wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie tzw. zespołu wielofunkcyjnego [...] przy ulicy [...] w G. na działce nr [...] oraz infrastrukturą na działkach [...], [...], [...] i [...] ( chodzi o teren na którym znajdują się budynki dawnej [...] adaptowane w latach 90 - tych na Centrum Handlowe S. i Centrum Handlowe S. B. w G. W. ). W charakterystyce inwestycji wskazano, że planuje się wybudowanie zespołu budynków mieszkalnych ( wysokich, 17 kondygnacyjnych, mieszkalnych na ok. 220 mieszkań ) z przeznaczeniem parteru na funkcje usługowo - handlowe oraz trzema kondygnacjami podziemnymi z przeznaczeniem na parking. W toku postępowania administracyjnego zainicjowanego powyższym wnioskiem na zlecenie organu zespół urbanistów z Politechniki Gdańskiej sporządził analizę funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ( Dz. U. Nr 164, poz. 1588 ). Sporządzając analizę wyznaczono na mapie tzw. obszar analizowany o wielkości wymaganej przez przepisy w/w rozporządzenia tj. trzykrotnej szerokości frontu działki objętej wnioskiem. W wyznaczonym w ten sposób obszarze znalazły się działki zabudowane położone przy ulicach: G., J. D., M. P., B. i P. Z analizy wynika, że zabudowa sąsiednia ( znajdująca się w obszarze analizowanym ) jest bardzo zróżnicowana. Przykładowo przy ulicy P. istnieje zabudowa wielorodzinna ( przedmiejskie wille z przełomu XIX i XX wieku ), z kolei na terenie tym zlokalizowane są również budynki Centrum Handlowego M. i kilkunastokondygnacyjny budynek O. tzw. [...]. W analizie dokonano charakterystyki istniejącej zabudowy i określono wymagania dla nowej zabudowy określonej we wniosku. W oparciu o sporządzoną w sprawie analizę funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu Prezydent Miasta w dniu 29 grudnia 2006 r. powołując art. 61 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przepisy wyżej wskazanego już rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 ustalił warunki zabudowy dla realizacji zespołu wielofunkcyjnego o nazwie [...] tj. dla budynku mieszkalnego z usługami. W decyzji określono, że bryłę budynku ma stanowić tzw. baza budynku o wysokości od 12 do 16 metrów której przeznaczenie ma być usługowe oraz maksymalnie 4 wieże mieszkalne nie stykające się ze sobą o maksymalnej wysokości 55 metrów; obiekt może mieć - baza maksymalnie 3 kondygnacje nadziemne, a wieże maksymalnie 17 kondygnacji nadziemnych. Ustalono także, że ilość kondygnacji podziemnych może wynosić maksymalnie 3 kondygnacje. Zawarto również inne ustalenia odnoszące się m. in. do geometrii dachu ( dachy płaskie ), szerokości elewacji ( szerokość elewacji od ulicy P. ustalono maksymalnie na szerokość działki ), wskaźnika wielkości powierzchni nowej zabudowy w stosunku do powierzchni działki ( maksymalnie 80 % ). Określono linie zabudowy i uwidoczniono je w części graficznej decyzji. W decyzji zawarto także wymagania dotyczące elewacji budynku i ich wykończenia. Decyzja zawiera również ustalenia odnoszące się do obsługi komunikacyjnej, ochrony środowiska, przyrody. Wskazano, że teren działki nie jest wpisany do rejestru zabytków i nie leży na obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00