Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 5 marca 2009 r., sygn. III SA/Wr 594/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Józef Kremis Sędziowie Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca) Sędzia WSA Marcin Miemiec Protokolant Renata Sawińska po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 5 marca 2009 r. sprawy ze skargi P. Z. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...]. nr [...] w przedmiocie określenia należności podatkowych z tytułu importu samochodu oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] r. (...) Dyrektor Izby Celnej we W utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w W, zgodnie z którą stronie skarżącej - p. P Z - określono prawidłową kwotę podatku akcyzowego w wysokości [...] złotych, przy czym, licząc z odsetkami ([...]złotych), do zapłaty pozostało [...] złotych oraz określono prawidłową kwotę podatku od towarów i usług w wysokości [...] złotych, przy czym, licząc z odsetkami ([...] złote) do zapłaty pozostało [...] złotych.
Rozstrzygnięcie takie organ II instancji wydał po ustaleniu, iż zgłoszeniem celnym nr [...] z dnia [...] roku strona skarżąca zgłosiła do odprawy celnej używany samochód osobowy marki [...] ([...]). W jego treści wskazane zostało, iż pojazd pochodzi ze [...] a zakupiony został przez zgłaszającego od "[...] [...]". Zadeklarowana wartość celna samochodu to [...] CHF oraz dodatkowo koszty transportu. Zgłaszający, w ramach samoobliczenia należności celno - podatkowych, przyjął stawkę cła 0%, stawkę akcyzy 65% oraz stawkę podatku od towarów i usług 22%, w efekcie czego łączna kwota do zapłaty wyniosła [...] złotych, z czego [...] złotych podatku akcyzowego i [...] złotych podatku VAT. Tak wyliczona należność została zapłacona. Do zgłoszenia celnego załączono między innymi:
- sporządzoną w języku niemieckim, bez tłumaczenia, umowę sprzedaży samochodu (VERKAUFSVERTRAG) z dnia [...] roku wraz z naniesioną na niej deklaracją pochodzenia samochodu;
- zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym nr [...] z dnia [...] roku, wystawione przez uprawnioną stację kontroli pojazdów [...] i podpisane przez uprawnionego diagnostę. Wynika z niego, że przedmiotowy samochód przeszedł bez zastrzeżeń pierwsze badanie techniczne w Polsce i jako sprawny technicznie, uznany został za spełniający wymagania art. 66 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j.: Dz. U. 2005.108.908), a więc dopuszczono go do zarejestrowania w Polsce.