Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 marca 2009 r., sygn. VI SA/Wa 2516/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Piotr Borowiecki Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Grzelak Sędzia WSA Danuta Szydłowska (spr.) Protokolant Jan Czarnacki po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 marca 2009 r. sprawy ze skargi S. P. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] października 2008 r. Nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną myśliwską oddala skargę

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] października 2008 r. Komendant Główny Policji po rozpatrzeniu odwołania S. P. na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 kpa oraz art. 18 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 15 ust. 1 pkt ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2004 r. nr 52, poz. 525 ze zm.) utrzymał w mocy decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w [...] z dnia [...] sierpnia 2008 r. cofającą pozwolenie na posiadanie broni palnej myśliwskiej.

Uzasadniając swoją decyzję organ odwoławczy wskazał, iż przeciwko S. P. toczy się postępowanie karne w którym przedstawiono mu zarzuty popełnienia przestępstw z art. 231 § 2 kk, art. 228 § 1 i 3 kk, art. 228 § 1 i 3 kk w związku z art. 12 kk, art. 18 § 2 w związku z art. 231 § 2 kk, art. 231 § 1 kk .w zbiegu z art. 271 § 1 kk w zw. z art. 11 § 2 kk oraz 231 § 2 kk w zbiegu z art. 271 § 1 kk w zw. z art. 11 § 2 kk.

Dyspozycja art. 18 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 6 ustawy o broni palnej i amunicji nakazuje cofnięcie pozwolenia na broń w przypadku, gdy istnieje uzasadniona obawa, iż dana osoba może użyć broni w celach sprzecznych z interesem bezpieczeństwa lub porządku publicznego, zwłaszcza wówczas gdy została ona skazana prawomocnym orzeczeniem sądu za przestępstwo przeciwko m.in. życiu, zdrowiu lub mieniu albo wobec której toczy się postępowanie karne o popełnienie takich przestępstw. Przepis ten ma charakter obligatoryjny. Użycie przez ustawodawcę sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż katalog przestępstw o popełnienie których dana osoba została oskarżona lub za które została skazana prawomocnym wyrokiem jest otwarty a zatem norma ta daje organowi możliwość oceny uzasadnionej obawy użycia broni w celach sprzecznych z interesem bezpieczeństwa i porządku publicznego także w przypadku popełnienia innego rodzaju przestępstw niż wymienione. Organ podkreślił, iż od osób ubiegających się o wydanie pozwolenia na broń lub posiadających takie pozwolenie należy wymagać bezwzględnego przestrzegania prawa i w stosunku do takich osób obowiązuje miernik najwyższej staranności albowiem prawo do posiadania broni jest prawem szczególnym a dostęp do niego podlega ścisłej reglamentacji, wymagającej spełnienia określonych kryteriów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00