Wyrok WSA w Kielcach z dnia 20 marca 2009 r., sygn. II SA/Ke 63/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Detka, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal,, Sędzia WSA Beata Ziomek (spr.), Protokolant Sekretarz sądowy Katarzyna Tuz-Stando, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 11 marca 2009r. sprawy ze skargi Związku Międzygminnego "Ponidzie" w Kielcach na uchwałę Rady Gminy Miedziana Góra z dnia 20 listopada 2008r. nr XIX/167/08 w przedmiocie zaopatrzenia w wodę oddala skargę.
UZASADNIENIE
Rada Gminy Miedziana Góra uchwałą Nr XIX/167/08 z dnia 20 listopada 2008r. po rozpatrzeniu wniosku Związku Międzygminnego o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na podstawie art. 18 ust 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), art. 24 ust 1 i 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tj. Dz.U. z 2006r. Nr 123, poz. 858, ze zm.), odmówiła zatwierdzenia "Taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Miedziana Góra na okres od dnia 1.01.2009r. do 31.12.2009r."
W uzasadnieniu Rada Gminy wskazała, że wniosek nie mógł być zatwierdzony pozytywnie, albowiem wnioskodawca nie spełnia wymogów ustawy z dnia 7 czerwca 2001 o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków, gdyż:
- nie jest przedsiębiorstwem wodociągowo- kanalizacyjnym w rozumieniu art. 2 pkt 4 powyższej ustawy;
- nie posiada wymaganego w art. 16 tej ustawy zezwolenia Wójta Gminy Miedziana Góra na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie gminy Miedziana Góra;
- nie spełnia warunków technicznych prowadzenia działalności w zakresie zaopatrzenia mieszkańców w wodę gdyż nie posiada tytułu prawnego do dysponowania urządzeniami doprowadzającymi wodę.
Powyższą uchwałę zakwestionował Związek Międzygminny "Ponidzie" w Kielcach wnosząc skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach w trybie art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, po uprzednim wezwaniu organu do usunięcia naruszenia prawa. Skarżący wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały podnosząc, że została wydana z rażącym naruszeniem prawa, w szczególności art. 24 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. W uzasadnieniu wskazano, iż zgodnie z dyspozycją art. 24 ust. 1, 4 i 5 cyt. ustawy Wójt dokonuje sprawdzenia wniosku o zatwierdzenie taryf pod kątem zgodności z przepisami ustawy, a także weryfikuje koszty w rozumieniu art. 20 ust. 4 pkt 1 z uwzględnieniem celowości ich ponoszenia. Wymienione okoliczności będące podstawą zatwierdzenia bądź odmowy zatwierdzenia taryf stanowią katalog zamknięty w związku z tym Rada Gminy nie może mocą swojej uchwały rozszerzać go w sposób dowolny. Zdaniem skarżącego z treści pisma Wójta Gminy Miedziana Góra z dnia 4 listopada 2008r. nie wynika, iż przedłożone taryfy zostały opracowane niezgodnie z wymogami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, brak jest też informacji wskazujących na zakwestionowanie wniosku z powodu naruszenia art. 24 tej ustawy.