Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 3 grudnia 2008 r., sygn. II SA/Sz 1108/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Gebel, Sędziowie Sędzia NSA Iwona Tomaszewska,, Sędzia WSA Arkadiusz Windak (spr.), Protokolant Krzysztof Chudy, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 3 grudnia 2008r. sprawy ze skargi R. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie dodatku mieszkaniowego I. oddala skargę, II. zasądza od Skarbu Państwa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie na rzecz adwokata L. M. L. kwotę [...] złotych obejmującą wynagrodzenie za zastępstwo prawne udzielone skarżącemu na zasadzie prawa pomocy oraz należny podatek od towarów i usług
Uzasadnienie
Decyzją z dnia (...)r., nr (...)Prezydent Miasta S., na podstawie art. 7 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku R. S. z dnia (...)r. przyznał R. S. dodatek mieszkaniowy na okres od 1 maja 2007 r. do 31 października 2007 r. w wysokości 40,47 zł miesięcznie, w tym 1,41 zł ryczałtu na zakup opału.
R. S. wniósł od tej decyzji odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. podnosząc, że przy ustalania dodatku mieszkaniowego dochód winien być liczony netto a nie brutto. Dochód netto nie kwalifikuje go bowiem do udziału w kosztach utrzymania mieszkania na poziomie 20%. Nadto, w ocenie R. S., Rada Ministrów rozporządzeniem z dnia 28 grudnia 2001 r. bezprawnie zaniżyła ekwiwalent pieniężny za brak ciepłej wody z 30KWh na 20 KWh.
Dodatkowo odwołujący zwrócił się do Kolegium o wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego z pytaniem o zbadanie zgodności przepisów ustawy o dodatkach mieszkaniowych regulujących kwestię dochodu z Konstytucją RP, jak również prawidłowość regulacji ekwiwalentu pieniężnego za brak ciepłej wody na mocy rozporządzenia.