Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 17 grudnia 2008 r., sygn. II SA/Po 538/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Drzazga Sędziowie Sędzia WSA Edyta Podrazik Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak (spr.) Protokolant Starszy sekretarz sądowy Ewa Wąsik po rozpoznaniu w Poznaniu na rozprawie w dniu 3 grudnia 2008 r. sprawy ze skarg M. B., Miasta P., Gminy M. na rozporządzenie Wojewody W. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie obszaru ograniczonego użytkowania dla lotniska wojskowego oddala skargi. /-/ D. Rzyminiak-Owczarczak /-/ B. Drzazga /-/ E. Podrazik

Uzasadnienie

Rozporządzeniem nr [...] Wojewody z dnia [...] r. (Dz.Urz. Województwa Wielkopolskiego Nr 200 poz. 3873) został utworzony wokół lotniska wojskowego [...] obszar ograniczonego użytkowania. Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.

Rozporządzenie wydano w związku z wynikami badań przeprowadzonych w związku z opracowywaniem raportu o oddziaływaniu na środowisko, w ramach toczących się przed Wojewodą w 2001 r. postępowań w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania przestrzennego oraz udzielania pozwoleń na budowę dla inwestycji planowanych na terenie lotniska, w tym w sprawie pozwolenia na budowę dla hangaru obsługowego dla potrzeb samolotu wielozadaniowego. Wydział Środowiska i Rolnictwa Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego brał udział w tych postępowaniach, uzgadniając planowane inwestycje z punktu widzenia ochrony środowiska. Z uwagi na wskazywane w raporcie przekroczenie poza granicami lotniska dopuszczalnych poziomów hałasów, na podstawie art. 135 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska wskazano na potrzebę utworzenia w otoczeniu lotniska obszaru ograniczonego użytkowania. Zewnętrzną granicę obszaru wyznaczono jako granice obszaru, na którym równoważny długotrwały poziom hałasu przekracza w porze nocnej 45 dBA. Badania przeprowadzono dla znajdujących się w badanym okresie na wyposażeniu sił lotniczych samolotów MIG-21, a uznawanych za najbardziej hałaśliwe. Mając na uwadze planowane wprowadzenie do eksploatacji na lotnisku w Krzesinach nowej generacji samolotów bojowych Wojewoda Wielkopolski w trzech decyzjach, wydawanych w latach 2004-2007 w ramach postępowań dotyczących przystosowania lotniska do przyjęcia i obsługi tych samolotów, zobowiązał Wojskowy Sztab Infrastruktury w P., jako zarządzającego lotniskiem, do wykonania analizy porealizacyjnej, w terminie sześciu miesięcy od dnia wprowadzenia nowych samolotów do eksploatacji. Analiza porealizacyjna, odnosząca się do parametrów akustycznych samolotów F-16 oraz odmiennych procedur szkoleniowych, potwierdziła konieczność zmiany granic istniejącego obszaru ograniczonego użytkowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00