Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 4 grudnia 2008 r., sygn. III SA/Kr 433/08

Zasiłek celowy na uruchomienie ogrzewania centralnego lub gazowego lub innego w całym domu jednorodzinnym, we własności którego osoba lub rodzina uprawniona ma jedynie udział i która faktycznie korzysta z części tego domu, nie może być uznany za uzasadniony, a nawet w świetle art. 39 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004r., Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) winien być uznany za sprzeczny z obowiązującym prawem

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący : Sędzia WSA Bożenna Blitek spr. Sędziowie : NSA Grażyna Danielec WSA Halina Jakubiec Protokolant Urszula Ogrodzińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 grudnia 2008 r. sprawy ze skargi J. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] Nr : [...] w przedmiocie zasiłku celowego s k a r g ę o d d a l a

Uzasadnienie

W dniu 16 sierpnia 2007r. J. B. złożyła wniosek o udzielenie pomocy finansowej m.in. na prąd. Podczas przeprowadzania aktualizacji wywiadu środowiskowego, który opatrzoną datą 4 września 2007r. ustalono, iż J. B. oczekuje pomocy finansowej m.in. na uruchomienie ogrzewania gazowego centralnego lub innego ogrzewania centralnego np. węglowego i oczekiwanie to potraktowano jako wniosek o zasiłek celowy.

Decyzją z dnia [...] 2007r. nr [...] Prezydent Miasta odmówił przyznania J. B. pomocy finansowej w postaci zasiłku celowego na uruchomienie ogrzewania gazowego centralnego lub innego ogrzewania centralnego w całym domu jednorodzinnym. W oparciu o przeprowadzony wywiad środowiskowy oraz przedłożoną dokumentację ustalono, że J. B. prowadzi wspólne gospodarstwo domowe z synem J., który studiuje prawo na [...] Uniwersytecie [...] i przebywa w domu w okresach przerw w nauce. Ustalono, że wnioskująca jest osobą bezrobotną, zarejestrowaną w Grodzkim Urzędzie Pracy bez prawa do zasiłku, nie pracuje dorywczo i nie posiada własnych źródeł dochodu. Syn J. również nigdzie nie pracuje, nawet dorywczo. J. B. utrzymuje się od kilku lat wyłącznie ze świadczeń z pomocy społecznej. Mieszka w K. w domu jednorodzinnym stanowiącym jej własność w 1/4 części, przy czym pozostałymi współwłaścicielami tego domu są jej były mąż i dwaj dorośli synowie. Organ I instancji podniósł, iż zgodnie z art. 39 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej może być przyznany zasiłek celowy. Zasiłek ten może być przyznany w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków i leczenia, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw mieszkania. Zasiłek celowy nie jest natomiast przewidziany na pokrywanie remontów kapitalnych mieszkań czy prywatnych budynków - ma charakter pomocy doraźnej ukierunkowanej na konkretny, niezbędny do życia cel. W uzasadnieniu odmowy organ wskazał, że pozostali współwłaściciele nieruchomości również powinni uczestniczyć w kosztach utrzymania domu, w tym napraw i remontów. Nadto organ zaznaczył, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej pomoc społeczna ma na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w danym momencie w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia i możliwości. Tym samym pomoc społeczna nie ma na celu utrzymywania osób, lecz ma charakter wyłącznie subsydiarny i wspomagający wysiłki tych osób, które same powinny podejmować wszelkie, możliwe działania dla poprawy swego bytu. Organ podniósł, iż Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zaspokoił potrzeby J. B. w zakresie zapewnienia ogrzewania z uwzględnieniem niezbędnych potrzeb jednoosobowego gospodarstwa domowego przez przyznanie na ten cel w październiku 2006r. zasiłku w wysokości 120 zł na zakup grzejnika elektrycznego, przez przyznanie decyzją z dnia [...] 2006r. pomocy w wysokości 800 zł na dofinansowanie remontu instalacji grzewczej oraz zaspokaja stale przez przyznawanie pomocy w formie zasiłków celowych na zakup energii elektrycznej do licznika przedpłatowego. Organ podkreślił, że zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy społecznej powinny zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i mieszczą się w możliwościach pomocy społecznej, a do takich nie należy zgłoszona przez J. B. potrzeba w postaci przyznania pomocy na uruchomienie ogrzewania gazowego centralnego lub innego ogrzewania centralnego w całym domu jednorodzinnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00