Wyrok WSA w Kielcach z dnia 20 listopada 2008 r., sygn. I SA/Ke 363/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Rojek, Sędziowie Sędzia WSA Maria Grabowska,, Sędzia WSA Danuta Kuchta (spr.), Protokolant Starszy sekretarz sądowy Joanna Dziopa, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 20 listopada 2008r. spraw ze skarg Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w K. na postanowienia Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia [...]. nr [...] w przedmiocie zwrotu tytułów wykonawczych z dnia [...]. nr [...] w przedmiocie zwrotu tytułów wykonawczych z dnia [...]. nr [...] w przedmiocie zwrotu tytułów wykonawczych oddala skargi
Uzasadnienie
Uzasadnienie.
Dyrektor Izby Skarbowej w K. postanowieniami z dnia [...]. Nr [...], z dnia [...] Nr [...], z dnia [...]. Nr [...] po rozpatrzeniu zażaleń Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w K. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w P. z dnia [...]. znak: [...], na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w K. z dnia [...]. znak: [...]i na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w P. z dnia [...]. znak: [...]w sprawie zwrotu tytułów wykonawczych - utrzymał w mocy zaskarżone postanowienia.
W uzasadnieniu postanowień organ odwoławczy wskazał, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w K. i w P. zwrócił tytuły wykonawcze, wystawione przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w K., obejmujące należności z tytułu składek na ubezpieczenia zdrowotne, społeczne, FP i FGŚP z uwagi na brak dowodów potwierdzających wcześniejsze wszczęcie i prowadzenie postępowania egzekucyjnego przez organ egzekucyjny - Dyrektora Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział Wojewódzki w K..
Na powyższe postanowienia organu I instancji Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w K. złożył zażalenia w których podnosi, że okoliczności, wskazane przez organ egzekucyjny w uzasadnieniu skarżonych postanowień, nie stanowią podstawy zwrotu wierzycielowi tytułów wykonawczych.
Po zapoznaniu się z aktami sprawy oraz argumentami zażaleń, Dyrektor Izby Skarbowej w K. powołując się na art. 19 § 4 ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 229, poz. 1954 ze zm.) - stwierdził, że Dyrektor Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania egzekucji z wynagrodzenia za pracę, ze świadczeń z ubezpieczenia społecznego, z renty socjalnej, z wierzytelności pieniężnych oraz z rachunków bankowych, w egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i należności pochodnych od składek oraz nienależnie pobranych świadczeń z ubezpieczenia społecznego lub innych świadczeń wypłacanych przez ten oddział, które nie mogą być potrącane z bieżących świadczeń. Jednocześnie wskazał, że jeżeli wierzyciel jest jednocześnie organem egzekucyjnym (jak to ma miejsce w przypadku ZUS), to zgodnie z art. 26 § 4 w/w ustawy przystępuje z urzędu do egzekucji na podstawie tytułu wykonawczego przez siebie wystawionego.