Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 listopada 2008 r., sygn. II SA/Gl 587/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Ewa Krawczyk (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Włodzimierz Kubik, Sędzia WSA Rafał Wolnik, Protokolant Referent Anna Cyganek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 listopada 2008 r. sprawy ze skargi M. K. i K. K. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie dozoru pojazdu 1. uchyla zaskarżone postanowienie i orzeka, że nie podlega ono wykonaniu w całości, 2. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w K. na rzecz skarżących kwotę [...] ([...]) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
W dniu [...] r. samochód marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] stanowiący własność K. K. zamieszkałej w B., ul. [...] został usunięty z drogi publicznej na zlecenie funkcjonariuszy Komendy Miejskiej Policji w B i zabezpieczony na parkingu strzeżonym PHU "[...]" S.C. M. i K. K. W związku z nieodebraniem tego pojazdu przez właściciela Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w B. decyzją z dnia [...]r., znak: [...], wydaną w oparciu o art. 130 a ust. 1 i ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) oraz § 8 pkt 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 sierpnia 2002 r. w sprawie usuwania pojazdów ( Dz. U. Nr 134, poz. 1133 ze zm.) orzekł o jego przepadku na rzecz Skarbu Państwa.
Pismem z dnia [...]r. K. K. prowadzący wraz z M. K. działalność gospodarczą w ramach Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego "[...]" S.C. z siedzibą w B. wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w B. o refundację kosztów przechowywania opisanego pojazdu za okres od dnia [...]r. do dnia [...]r.
W wyniku tego wystąpienia Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w B. postanowieniem z dnia [...]r., przyznał PHU "[...]" M. i K. K. zwrot koniecznych wydatków związanych z wykonywaniem dozoru oraz wynagrodzenie za dozór przedmiotowego pojazdu w okresie od dnia [...]r. do [...]r. w wysokości [...] zł za każdy pełny i rozpoczęty miesiąc, co dało łączną kwotę [...] zł. W podstawie prawnej tego orzeczenia organ powołał art. 102 § 2 i § 4 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ( Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 ze zm. - dalej u.p.e.a.) w związku z § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 kwietnia 2002 r. w sprawie rozciągnięcia stosowania przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ( Dz. U. Nr 50, poz. 449). W uzasadnieniu zaś podał, że określony przepisami u.p.e.a. zakres obowiązków dozorcy jest adekwatny do obowiązków przechowawcy określonych przepisami Kodeksu cywilnego. Ponieważ zaś u.p.e.a. nie określa kryteriów ustalania wynagrodzenia dozorcy organ likwidacyjny był zobowiązany do odpowiedniego zastosowania art. 836 k.c., w myśl którego jeżeli wysokość wynagrodzenia nie jest określona w umowie albo taryfie przechowawcy należy się wynagrodzenie w danych stosunkach przyjęte. Oznacza to, że określając takie wynagrodzenie należy uwzględnić zakres obowiązków przechowawcy (dozorcy) i okoliczności towarzyszące przechowaniu, jak miejsce przechowania, warunki sprawowania pieczy nad zajętą ruchomością oraz wielkość składowanego przedmiotu i powierzchnię niezbędną do jego składowania. Biorąc pod uwagę powyższe organ wezwał zarządcę parkingu do wykazania, jakie wynagrodzenie rynkowe, w danych stosunkach przyjęte, jest pobierane za przechowywanie rzeczy o tych samych właściwościach i w tych samych warunkach oraz jakie wydatki konieczne zostały poniesione za pełnienie dozoru w/w pojazdu. W przedłożonej przez zarządcę parkingu kalkulacji kosztów zakładowych za dozór pojazdów wskazana została kwota [...] zł netto za dobę ([...] zł brutto). Ponadto zarządca przedłożył wykaz stawek powszechnie stosowanych na parkingach w B. i K. mieszczących się w przedziale od [...] zł do [...] zł za dobę dozorowania pojazdu, co dawało średnią stawkę [...] zł za dobę dozorowania brutto. W tym stanie rzeczy Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w B. zwrócił się do Starostwa Powiatu B. i Starostwa Powiatu B. o udostępnienie informacji o wysokości opłat za parkowanie na parkingach wyznaczonych na podstawie art. 130 a ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W odpowiedzi organ otrzymał uchwałę Nr [...] Rady Powiatu w B. z dnia [...]r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi na parking oraz jego parkowanie, oraz uchwałę Nr [...] Rady Miejskiej w B. z dnia [...] r. w sprawie ustalania wysokości opłat za usuniecie pojazdu z drogi na parking strzeżony oraz za jego parkowanie. W świetle obu tych uchwał opłata za jedną dobę parkowania pojazdu o masie całkowitej do 3,5 t wynosiła [...] zł, a opłata za miesiąc parkowania takiego pojazdu [...] zł. W następstwie powyższych ustaleń organ likwidacyjny przyjął stawkę [...] zł za miesiąc parkowania i orzekł jak w sentencji.