Orzeczenie
Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 18 listopada 2008 r., sygn. II SA/Bk 574/08
Przez rażące naruszenie prawa należy rozumieć oczywistą sprzeczność z przepisem prawa nie do pogodzenia z założeniami działania organu praworządnego państwa, z zasadą demokratycznego państwa prawnego, wymaganiami praworządności. Stwierdzone wady muszą być o szczególnym ciężarze gatunkowym i muszą mieć charakter rażący w sensie obiektywnym, a nie subiektywnym
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Danuta Tryniszewska-Bytys, Sędziowie sędzia NSA Anna Sobolewska-Nazarczyk, sędzia NSA Elżbieta Trykoszko (spr.), Protokolant Sylwia Tokajuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 18 listopada 2008 r. sprawy ze skargi H.J.B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] lipca 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji o przejęciu na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości rolnej - oddala skargę
Uzasadnienie
Skarga została wywiedziona na tle następujących okoliczności:
Decyzją (Nr [...]) z dnia [...] czerwca 1970 r. wydaną przez Kierownika Wydziału Rolnictwa i Leśnictwa Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w A. orzeczono o przejęciu na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości rolnej niezabudowanej, położonej na terenie obiektu "Ł.S.", gromady S., powiatu a., oznaczonej na planie jako działki nr [...], [...], [...] i [...] o łącznej powierzchni 0,81 ha, zapisanej w rejestrze pomiarowo - klasyfikacyjnym pod poz. [...] na B.B., syna Jana. Za materialnoprawną podstawę orzeczenia przyjęto art. 1 - 3 dekretu z dnia 27 lipca 1949 r. o przejęciu na własność Państwa nie pozostających w faktycznym władaniu właścicieli nieruchomości ziemskich, położonych w niektórych powiatach województwa białostockiego, lubelskiego, rzeszowskiego i krakowskiego (Dz. U. Nr 46, poz. 339 ze zm.). W uzasadnieniu zaś wskazano, że postępowanie wyjaśniające wykazało, iż B.B. nie włada przedmiotową nieruchomością od roku 1939, a grunty są użytkowane przez rolników wsi K. W dalszej treści uzasadnienia stwierdzono, że ze względu na przeprowadzoną na tym terenie wymianę gruntów, wskazanym jest przejąć ww. nieruchomość na rzecz Skarbu Państwa celem jej dalszego racjonalnego zagospodarowania po zakończonej wymianie przez PGR.