Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 padziernika 2008 r., sygn. V SA/Wa 774/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Izabella Janson, Sędzia WSA - Mirosława Pindelska (spr.), Sędzia NSA - Piotr Piszczek, Protokolant - Anna Wiśniewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 października 2008 r. sprawy ze skargi E.S.A. z siedzibą w W. na postanowienie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia ... grudnia 2007r. nr ... w przedmiocie uznania zarzutów zgłoszonych w postępowaniu egzekucyjnym za nieuzasadnione oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia ... grudnia 2007 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w wyniku złożenia przez E. S.A. - Skarżącą w niniejszej sprawie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, utrzymał w mocy własne postanowienie z dnia ... listopada 2007 r., którym to uznano zarzuty zgłoszone w postępowaniu egzekucyjnym za nieuzasadnione. Postanowienie zostało wydane w następującym stanie faktycznym:
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwany dalej Prezesem UKE wystawił m.in. tytuł wykonawczy nr ... za zobowiązania Spółki wynikające z nieuregulowania czwartej raty za udzielnie Koncesji Nr ... w wysokości ... złotych wymagalnej od dnia ... marca 2002 r., a następnie przekazał ww. tytuł wykonawczy organowi egzekucyjnemu - Naczelnikowi Urzędu Skarbowego ... - w celu jego realizacji. Odpisy tytułu wykonawczego wraz zawiadomieniem o zajęciu prawa majątkowego stanowiącego wierzytelność z rachunku bankowego doręczono Spółce w dniu 15 października 2007 r.
Pismem z 22 października 2007 r. Spółka wniosła do organu egzekucyjnego, na podstawie art. 33 pkt 1, art. 35 § 1 oraz art. 45 § 1 i art. 59 § 1 pkt 2) i pkt 7) ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.) - powoływanej dalej jako "u.p.e.a.", zarzuty w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej podnosząc, iż udzielona jej Koncesja Nr ... wygasła z mocy prawa z dniem 1 stycznia 2001 r. na podstawie art. 142 ust. 5 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. Prawo telekomunikacyjne. Zdaniem Spółki ww. koncesja, jako decyzja administracyjna, była wyłączną podstawą wnoszenia opłat za jej udzielenie i wraz z wygaśnięciem decyzji w całości z dniem 1 stycznia 2001 r. brak było podstaw do dalszego wnoszenia opłat w niej określonych. W związku z powyższym Spółka uznała, że ustawodawca wygasił wszystkie elementy zobowiązania publicznoprawnego, którego jedyną podstawą była koncesja. Po wygaśnięciu koncesji z mocy prawa nie ma ani aktu przewidującego wnoszenie należności, nie jest ustalona ich wysokość, ani terminy wnoszenia.