Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 8 października 2008 r., sygn. I SA/Sz 245/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Marian Jaździński, Sędziowie Sędzia WSA Kazimierz Maczewski (spr.),, Sędzia WSA Alicja Polańska, Protokolant Gabriela Porzezińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 października 2008 r. sprawy ze skargi A.B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od spadków i darowizn oddala skargę
Uzasadnienie
Z administracyjnych akt sprawy wynika, że postanowieniem z (...), sygn. akt (...), Sąd Rejonowy w S. Wydział III Cywilny stwierdził, iż spadek po zmarłym w dniu 25 października 2006 r. A. K. na podstawie ustawy nabyły z dobrodziejstwem inwentarza: żona - B. K. i córka - M. K., w udziale po 1/2 części każda.
Postanowienie to uprawomocniło się 31 lipca 2007 r.
W dniu 30 sierpnia 2007 r. do Pierwszego Urzędu Skarbowego w S. wpłynęło zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych tytułem spadku po A. K., następnie w dniu 30 października 2007 r. wpłynęło do tego urzędu skorygowane zeznanie podatkowe, w którym wykazano składniki masy spadkowej i określono łączną jej wartość na kwotę (...) zł. Spadkobiercy wykazali długi i ciężary o łącznej wartości (...) zł.
Decyzją z 7 grudnia 2007 r. nr (...) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w S. ustalił spadkobierczyni B. K. podatek od spadków i darowizn w kwocie (...) zł, przyjmując, iż udział przypadający na podatniczkę wynosi (...) zł. Wobec faktu, iż podatniczka należy do I grupy podatkowej - stosownie do art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn - przy ustalaniu podatku uwzględniono kwotę wolną w wysokości 9.637 zł, a ponadto zastosowano ulgę z art. 16 ustawy, w kwocie 110.000 zł.
W odwołaniu od decyzji organu I instancji pełnomocnik podatniczki wniósł o uchylenie decyzji w całości oraz umorzenie postępowania w sprawie. Przedmiotowej decyzji zarzucono naruszenie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych poprzez błędną wykładnię, polegającą na tym, że do majątku nabytego w drodze dziedziczenia przed wejściem w życie ustawy zmieniającej, tj. przed 1 stycznia 2007 r. nie ma zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. oraz naruszenie art. 32 Konstytucji RP poprzez przyjęcie kryterium różnicującego pozycję prawną obywateli, naruszającą zasadę równości. Zdaniem strony, prawidłowa interpretacja wskazanego przepisu przejściowego prowadzi do wniosku, iż nawet w przypadku gdy nabycie spadku nastąpiło przed 1 stycznia 2007 r., to zastosowanie będą miały, co do zasady, przepisy obowiązujące w dniu wymiaru podatku, co skutkuje zastosowaniem ulgi wskazanej w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zgodnie bowiem z art. 21 ustawy o podatku od spadków i darowizn (w brzmieniu mającym zastosowanie do nabycia spadku przed 1 stycznia 2007 r.) ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma również zastosowanie do spraw wszczętych przed jej wejściem w życie, nie zakończonych decyzją ostateczną, zatem - w ocenie strony - zasada ta obowiązuje także do nabycia, które nastąpiło przed 1 stycznia 2007 r.