Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 29 października 2008 r., sygn. I SA/Łd 404/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Paweł Janicki Sędziowie Sędzia NSA Teresa Porczyńska (spr.) Asesor WSA Cezary Koziński Protokolant Asystent sędziego Tomasz Naraziński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 października 2008 r. sprawy ze skargi K. R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym za miesiąc maj 2005 r. 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. określa, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku; 3. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w Ł. na rzecz strony skarżącej kwotę 100 zł (sto) tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] nr [...] Dyrektor Izby Celnej w Ł. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w P. T. z dnia [...] nr [...], określającą K. R. należny podatek akcyzowy za maj 2005 r. z tytułu sprzedaży przed pierwszą rejestracją w kraju samochodu osobowego marki Volkswagen Golf 1,3, w wysokości 1 049 zł.

Organ ustalił, iż w dniu 24 stycznia 2005 r. w Urzędzie Celnym w P. T. K. R. złożył deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego AKC-U samochodu osobowego marki Volkswagen Golf 1,3, a następnie uiścił zadeklarowany z tego tytułu podatek akcyzowy. W dniu 17 maja 2005 r. podatnik sprzedał auto przed jego pierwszą rejestracją na terenie Polski.

Po wszczęciu przez Naczelnika Urzędu Celnego w P. T. postępowania w sprawie określenia podatku akcyzowego za maj 2005 r., decyzją nr [...] z dnia 26 [...] organ ten określił K. R. należny podatek akcyzowy za ten miesiąc w wysokości 1 049 zł, pomniejszając jego kwotę, na wniosek podatnika, o akcyzę zapłaconą uprzednio z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu.

Po rozpoznaniu odwołania od tej decyzji Dyrektor Izby Celnej w Ł., w dniu [...], utrzymał w mocy zakwestionowane rozstrzygnięcie. Organ ten wskazał, iż do określenia podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją w kraju zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, ze zm.; dalej u.p.a.), a w szczególności: art. 4 ust. 1 pkt 3, w myśl którego opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju; art. 10 ust. 1 pkt 1, który stanowi, iż podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów; art. 80 ust. 1, zgodnie z którym akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym; art. 80 ust. 2 pkt 1, stosownie do którego podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju. Dyrektor Izby Celnej wyjaśnił, iż stawki oraz sposób liczenia akcyzy m.in. w przypadku sprzedaży samochodu osobowego dokonanej przed pierwszą jego rejestracją na terenie kraju, określone zostały w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.; dalej rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego). Organ odwoławczy argumentował, iż obowiązek w zakresie akcyzy ciąży na podmiocie dokonującym każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terenie kraju. Sprzedaż samochodu dokonana przez podatnika spełniała przesłanki określone w wymienionych wyżej przepisach. Dyrektor Izby Celnej podniósł, iż podatnik nie składając deklaracji podatkowej nie ujawnił czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, naruszając tym samym art. 18 ust. 1 u.p.a., który stanowi, że podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy oraz art. 19 ust. 1 tej ustawy, który nakłada na podatnika obowiązek obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej. Dyrektor Izby Celnej w Ł. dalej wywodził, iż na podatniku ciążył bezwzględny obowiązek zadeklarowania, samoobliczenia i wpłacenia podatku. Obowiązkom tym strona natomiast uchybiła. Odwołując się do tez uchwały 7 sędziów NSA (FPS 9/97) organ stwierdził, że w państwie prawnym podatnik nie może ignorować nakazów prawa podatkowego i zachowywać się tak, jak jest mu wygodnie, według własnej oceny. Dyrektor zaznaczył, iż podatnik skorzystał z przewidzianego w art. 79 u.p.a. uprawnienia do obniżenia kwoty akcyzy o podatek zapłacony z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu. Organ zauważył, iż z chwilą zapłaty przez podatnika podatku akcyzowego, związanego z zakupem przedmiotowego samochodu osobowego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, samochód ten stał się automatycznie produktem krajowym. W związku z powyższym uznał, iż przepisy unijne nie mogły mieć zastosowania do czynności podlegającej opodatkowaniu, tj. sprzedaży w kraju. Organ powołał wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 19 czerwca 2007 r. (I SA/Łd 1319/06, niepublikowanego), w którym stwierdzono brak podstaw do uznania, iż przepisy ustawy o podatku akcyzowym, w odniesieniu do podatku z tytułu sprzedaży samochodów osobowych przed pierwszą rejestracją w kraju, naruszają art. 25, art. 28, czy też art. 90 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Dyrektor Izby Celnej w Ł. zauważył jednocześnie, iż organ pierwszej instancji, wbrew treści art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej, zamiast określić wysokość zobowiązania podatkowego wskazał, iż określa należny podatek akcyzowy. Organ odwoławczy zaznaczył jednak, iż w decyzji Naczelnik prawidłowo powołał podstawę prawną, a powyższe uchybienie nie miało wpływu na zawartość merytoryczną wydanego rozstrzygnięcia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00