Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 29 padziernika 2008 r., sygn. II SA/Bd 633/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jerzy Bortkiewicz Sędziowie: Sędzia WSA Renata Owczarzak ( spr.) Sędzia WSA Anna Klotz Protokolant Ewa Majchrzak po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 29 października 2008r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w [...] na uchwałę Rady Miejskiej [...] z dnia [...] września 2007 r. nr [...] w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy 1. stwierdza nieważność: a) § 3 pkt. 1 regulaminu w części zobowiązującej właścicieli nieruchomości do utwardzenia miejsc do ustawiania pojemników służących do gromadzenia odpadów, b) § 4 ust. 1 i 2 regulaminu, c) § 6 ust. 6 w części nakładającej obowiązki na stronę umowy sprzedaży dotyczące zwrotu zużytego sprzętu lub opakowań, d) § 6 ust. 10, 2. w pozostałym zakresie skargę oddala, 3. stwierdza, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu w części objętej stwierdzeniem jej nieważności określonym w pkt. 1 wyroku.

Uzasadnienie

Uchwałą Nr [...] Rady Miejskiej w R. Ch. z dnia [...] r., wydaną na podstawie art. 18 ust. 2 poz. 15 i art. 40 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r., Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w G., ustalono regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy R. Ch..

Legalność powyższego aktu prawa miejscowego została zakwestionowana przez Prokuratora Rejonowego w W., który skargą z dnia 4 czerwca 2008 r. zaskarżył postanowienia § 2 pkt 1, 2, 4, § 3 ust. 1, § 4 ust. 1 i2, § 6 ust. 6i, 10, § 9 ust. 3 pkt 5 regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy R. Ch., zarzucając naruszenie przepisów § 115, § 135, § 137, § 146, § 147 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz.U. Nr 100, poz. 908) w związku z art. 4 ust. 1, 2 i 6, art. 2 ust. 1, 2, 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach poprzez: zamieszczenie w uchwale przepisów regulujących sprawy wykraczające poza upoważnienia ustawowe rady; powtórzenie w uchwale przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz formułowanie w uchwale pojęć zawartych już w ustawie upoważniającej - wniósł o stwierdzenie nieważności oznaczonych wyżej przepisów zaskarżonego regulaminu. Ponadto, zdaniem Prokuratora, uchwała Rady Miasta R. Ch. z dnia [...] r. w sprawie utrzymania czystości i porządku, na właścicieli nieruchomości położonych na terenie miasta, bez upoważnienia ustawowego, nałożyła dodatkowy obowiązek, do nałożenia którego nie została upoważniona. W szczególności chodzi o § 3 ust. 1 cyt. aktu, w którym właściciele zostali zobowiązani do utwardzenia miejsc do ustawienia pojemników służących do gromadzenia odpadów oraz w miarę możliwości osłonięcia zielenią izolacyjną jak również § 4 ust. 1 regulaminu, według którego właściciele nieruchomości zobowiązani zostali do usunięcia z chodnika piasku użytego do ograniczania śliskości chodnika, niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania, a w ust. 2 do usuwania nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych elewacji budynku. Zdaniem skarżącego obowiązek, który nałożono w wymienionym powyżej przepisie przedmiotowej uchwały wykracza poza upoważnienia zawarte w art. 4 ust 2 pkt 1 b, a rozszerzającego znaczenia uchwała nadała także obowiązkowi ustawowemu - art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy, a zawartego w § 9 ust. 3 pkt 5 regulaminu, który zabrania szczucia psów lub doprowadzania ich od stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub zwierzęcia. Poniesiono, że bezzasadnie w § 6 pkt 6 uchwała zobowiązuje użytkownika akumulatora kwasowo - ołowiowego przy zakupie nowego, do dostarczenia sprzedawcy akumulatora zużytego. Prokurator zwrócił również uwagę, że przedmiotowa uchwała zawiera obowiązek, który wynika z odrębnych aktów prawnych rangi ustawowej, a zatem brak jest podstaw do regulowania tej materii w regulaminie utrzymania czystości i porządku w mieście, wskazując przy tym na § 6 ust. 10 uchwały zawierający zakaz spalania w pojemnikach do gromadzenia odpadów jakichkolwiek odpadów komunalnych, który to zakaz spalania odpadów poza spalarniami wynika z ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. z 2001 r., Nr 62 poz. 628).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00