Orzeczenie
Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 2 września 2008 r., sygn. I SA/Bk 118/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Urszula Barbara Rymarska (spr.), Sędziowie asesor WSA Jacek Pruszyński, sędzia NSA Elżbieta Trykoszko, Protokolant Katarzyna Luto, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 27 sierpnia 2008 r. sprawy ze skargi M. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia [...] stycznia 2006 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od VI do XI 1998 r. oraz nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek na miesiąc następny za miesiąc XII 1998 r. oddala skargę.
UZASADNIENIE
Decyzją z [...] grudnia 2003 r. Nr [...], Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w B. dokonał Panu M. B., prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą "C" (dalej jako Skarżący), rozliczenia podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 1998 r. Zdaniem organu pierwszej instancji, podatnik dokonywał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur stwierdzających czynności, które nie zostały dokonane. W fakturach tych jako wystawca widniała firma "N" N. P. z W.
W złożonym odwołaniu skarżący zarzucił organowi pierwszej instancji naruszenie szeregu przepisów prawa procesowego i materialnego, m.in. art. 120, 121, 122, 130 § 3, 187 § 1, 188, 210 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm. (w dalszej części uzasadnienia w skrócie: "O.p."), art. 19 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku
od towarów i usług oraz o podatku akcyzowych, Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.
(w dalszej części uzasadnienia w skrócie: "u.p.t.u.") oraz § 54 ust. 4 pkt 5 lit a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 156, poz. 1024 ze zm., w dalszej części jako: "rozporządzenie z 15 grudnia 1997 r.").
Dyrektor Izby Skarbowej w B. decyzją z [...] stycznia 2006 r. Nr [...], utrzymał w mocy powyższą decyzję Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w B. Zdaniem organu odwoławczego materiał sprawy został zebrany w sposób kompletny, wnikliwie rozpatrzony i obiektywnie przedstawiony. Dokonana ocena całości materiału dowodowego pozwoliła na ustalenie, że wystawione przez podmiot pod nazwą "N" faktury dokumentują czynności, które faktycznie nie miały miejsca. Tusze, tonery oraz programy komputerowe w rzeczywistości nie zostały nabyte przez stronę od powyższego podmiotu, co miały dokumentować przedłożone do kontroli dowody zakupu. Wskazane transakcje dotyczące zakwestionowanych faktur VAT jak i poprzedzające je transakcje, poczynając od pierwszego ogniwa w tym łańcuszku, tj. od nieistniejącej firmy "F" w W., słusznie organ pierwszej instancji uznał za fikcyjne. Ujawniony stan faktyczny wskazuje, że dochodziło jedynie do wystawiania faktur, ujmujących takie towary jak tusze, tonery i programy komputerowe.