Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 8 sierpnia 2008 r., sygn. I SA/Po 286/08

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Jaśniewicz (spr.) Sędziowie As. sąd. WSA Karol Pawlicki As. sąd. WSA Roman Wiatrowski Protokolant sekr. sąd. Magdalena Rossa- Śliwa po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 08 sierpnia 2008 r. sprawy ze skargi Z. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia (...) nr (...) w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty z tytułu ulgi uczniowskiej oddala skargę /-/R.Wiatrowski /-/M. Jaśniewicz /-/K. Pawlicki

 

UZASADNIENIE

Pismem z dnia (...) Z. B. wniósł o stwierdzenie i zwrot nadpłaty z tytułu ulgi uczniowskiej wraz z odsetkami za zwłokę. Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w zakresie mechaniki i blacharstwa pojazdowego w okresie od 1.09.1990 r. do dnia jej likwidacji, tj. 4.06.2007 r. W okresie prowadzenia działalności gospodarczej wnioskodawca nabył prawo do ulgi uczniowskiej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego decyzją z dnia (...) na podstawie art.207 § 1 I art.17 § 1 w zw. z art72 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005, Nr 8, poz. 60 ze zm.; dalej Ordynacja podatkowa), odmówił stwierdzenia nadpłaty z tytułu ulgi uczniowskiej.

W odwołaniu z dnia (...) wniesiono o uchylenie zaskarżonej decyzji w całości i wydanie nowej decyzji w sprawie zwrotu nadpłaty z tytułu ulgi uczniowskiej w kwocie (...) zł. W uzasadnieniu odwołania zarzucono naruszenie przepisów prawa procesowego art.3 pkt.6) Ordynacji podatkowej oraz art.2 i art.32 Konstytucji RP poprzez błędne rozumienie przez organ podatkowy pierwszej instancji istoty ulgi podatkowej i poprzez stosowanie dyskryminacji podatkowej, art.4 ust.1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 202, poz. 1958 z późn. zm.; dalej ustawa zmieniająca), a także art.53 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ( Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.; dalej u.z.p.d.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r. poprzez bezprawną odmowę zwrotu ulgi uczniowskiej przy zastosowaniu interpretacji rozszerzającej niezgodnej z literą prawa. Zażądano także zbadania przez organ odwoławczy stanu prawnego w sprawie zwrotu ulgi uczniowskiej w świetle prawa krajowego i unijnego, przeprowadzenie postępowania prejudycjalnego w zakresie stosowania prawa w przedmiocie zwrotu ulgi uczniowskiej po ustaniu działalności gospodarczej. Art.3 pkt.6 Ordynacji podatkowej dokładnie precyzuje czym są ulgi podatkowe jako zwolnienia, odliczenia, obniżki lub zmniejszenia, których zastosowanie powoduje obniżenie podstawy opodatkowania lub wysokości podatku dochodowego. Zdaniem odwołującego przepis ten nie przewiduje odliczenia ulgi od dochodów z innych źródeł i właśnie w tym zakresie organ podatkowy pierwszej instancji naruszył art.2 i art.32 Konstytucji RP. W odniesieniu do prawa materialnego wywiedziono, iż prawo do odliczeń ulgi uczniowskiej polega wyłącznie na obniżeniu zryczałtowanego podatku dochodowego i w związku z tym po zakończeniu działalności gospodarczej obniżenie takie zachodzi na zasadzie praw nabytych i istnieją podstawy do zwrotu kwoty niewykorzystanej ulgi. Uznano, że możliwość odliczenia niewykorzystanej ulgi od dochodów z innych źródeł niż działalność gospodarcza jest "niedorzeczne i bezprawne".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00