Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 8 lipca 2008 r., sygn. II SA/Ol 368/08

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędzia WSA Hanna Raszkowska Protokolant Ewa Kłos po rozpoznaniu na J.Ś. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zasiłku celowego oddala skargę.

 

UZASADNIENIE

We wniosku z dnia 21 lutego 2008r. J. S. zwrócił się do Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej o przyznanie zasiłku celowego na zakup opału. Wskazał, iż lokal do którego eksmitowano część jego rodziny jest zagrzybiony, zaś przez nieszczelne okiennice dostaje się do środka woda. Aby nie "śmierdziało grzybizną" oraz aby ubranie nie było wilgotne należy palić w piecu praktycznie przez cały dzień. Do tego aby normalnie funkcjonować i móc przeczytać gazetę musi być włączone przez cały dzień oświetlenie. Podniósł, iż urzędnicy stwarzając inwalidzie takie warunki do życia pozbawili go godności ludzkiej. Z tego tytułu "żąda" zabezpieczenia jego rodziny w opłaty za energię elektryczną w wysokości ok. 150 zł miesięcznie oraz opału lub środków finansowych na jego zakup.

Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w tej sprawie, działający z upoważnienia Prezydenta Miasta Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, decyzją z "[...]" r. Nr "[...]" odmówił przyznania J. S. świadczenia w formie zasiłku celowego na zakup opału i opłacenie energii elektrycznej w miesiącu marcu 2008r. W podstawie prawnej powołano art. 106 ust. 1, art. 39 ust. 1 i 2, art. 7 pkt 5 i 6, art. 8 ust. 1 oraz art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593, ze zm.) oraz § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2006r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (Dz.U. Nr 135, poz. 950).

W uzasadnieniu wskazano, iż zasiłek celowy może być przyznany w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej osobom i rodzinom spełniającym kryterium dochodowe określone w art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej. Dochód ten na osobę w rodzinie stanowi kwotę 351 zł. Z przeprowadzonego wywiadu środowiskowego wynika, iż zainteresowany prowadzi wspólne gospodarstwo domowe z żoną, jest inwalidą III grupy z prawem do renty inwalidzkiej. Małżonka nie pracuje, została wyrejestrowana od dnia 3 września 2007r. z urzędu pracy z uwagi na brak zgłoszenia się w celu potwierdzenia gotowości do pracy. Na dochód rodziny składa się renta inwalidzka oraz zasiłek okresowy w łącznej kwocie 702 zł. Wskazano, iż zainteresowany jest obejmowany systematycznie wsparciem z ośrodka pomocy społecznej w miarę posiadanych środków finansowych w postaci zasiłków celowych oraz zasiłku okresowego. I tak w miesiącu styczniu 2008r. przyznano zasiłek celowy w wysokości 741,35 zł na opłacenie mieszkania oraz energii elektrycznej - przelew na konto Zakładu Energetycznego, zaś w okresie od lutego do czerwca 2008r. przyznano zasiłki celowe w wysokości po 700 zł miesięcznie na opłaty mieszkaniowe, energię, leki i zakup opału, zasiłek okresowy z tytułu niepełnosprawności na okres od stycznia do czerwca 2008r. w wysokości 241,14 zł oraz zasiłek celowy na zakup posiłku - żywności na okres od stycznia do czerwca 2008r. w wysokości 200 zł miesięcznie. Wyjaśniono, iż obecnie nie można przyznać stronie kolejnej pomocy, gdyż na cel wskazany we wniosku został już przyznany zasiłek w wysokości 700 zł miesięcznie, który będzie wypłacany do czerwca br.. Nadto wskazano, iż świadczenia z pomocy społecznej mają jedynie na celu wspomóc rodziny z nich korzystające, nie zaś je utrzymywać. Rodzina ma bowiem możliwość poprawy swojej sytuacji materialnej poprzez wykorzystanie własnych możliwości jakie daje podjęcie pracy przez małżonkę wnioskodawcy. Poza tym rodzina winna wykorzystywać wszystkie własne możliwości w celu poprawy swojej sytuacji materialnej, zaś w przypadku strony takie działania nie mają miejsca mimo, iż pracownik socjalny informował rodzinę w trakcie wizyty w środowisku o koniczności zarejestrowania się w MUP i podjęciu pracy przez małżonkę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00