Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 28 maja 2008 r., sygn. IV SA/Po 20/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Dybowski Sędziowie WSA E. Kręcichwost - Durchowska As. sąd.Izabela Kucznerowicz (spr.) Protokolant Sekr. sąd. Małgorzata Błoszyk po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 28 maja 2008 r. sprawy ze skargi B.T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zasiłku celowego, 1. oddala skargę, 2. zasądza na rzecz adwokata J.M. od Skarbu Państwa ( Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu ) wynagrodzenie w kwocie 240 ( dwieście czterdzieści) zł podwyższone o kwotę 52,80 ( pięćdziesiąt dwa i 80/100 ) zł stawki podatku od towarów i usług przewidzianej dla tego rodzaju czynności - łącznie 292,80 ( dwieście dziewięćdziesiąt dwa 80/100 ) zł tytułem zwrotu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu. /-/I. Kucznerowicz /-/M.Dybowski /-/E. Kręcichwost - Durchowska
Uzasadnienie
W dniu 22 sierpnia 2007r. B.T. zwrócił się do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej z prośbą o przyznanie znaczka i koperty bądź też biletu na przejazd celem złożenia wniosku o przyznanie adwokata z urzędu do spraw o numerach [...] i [...]. W dniu 28 sierpnia 2007r. B.T. złożył kolejny wniosek o pomoc w formie znaczka pocztowego na list polecony do WSA w Poznaniu.
Decyzją Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej z dnia [...] nr [...] na podstawie art. 2 ust. 1, art. 7, art. 8 ust. 1 pkt 1, art. 11, art. 17 ust. 1 pkt 5, art. 39 ust. 1 i 2, art. 106 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. nr 64, poz. 593 ze zm.) oraz art. 104 kpa odmówiono B.T. przyznania pomocy w formie zasiłku celowego z przeznaczeniem na zakup kopert i znaczków pocztowych bądź biletu kredytowanego. W uzasadnieniu podniesiono, iż w przypadku B.T. nie występuje żaden z czynników wymienionych w art. 8 ustawy o pomocy społecznej. Dodatkowo zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej stwierdzono brak współdziałania w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej, przejawiającej się niewyrażaniem chęci zarejestrowania się w PUP, umożliwiając szybsze zdobycie pracy. Argument ten może stanowić samodzielną podstawę do odmowy przyznania pomocy. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego w dniu 31.08.2007r. oraz przedłożonych dokumentów jak i oświadczeniu B.T. ustalono, że nie jest on zarejestrowany w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna, co zmniejsza szanse na poprawę sytuacji. Z oświadczenia wynika, że B.T. utrzymuje się ze zbieractwa. Podczas przeprowadzania wywiadu stwierdził on, że ponosi opłaty związane z utrzymaniem domu, które to pomaga regulować w miarę możliwości rodzina. W toku wywiadu alimentacyjnego ustalono, że pomocy tej nie udziela matka. B.T. konsekwentnie odmawia zarejestrowania się w Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna a rejestrację uzależnia od wsparcia ze strony GOPS. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. W świetle tego przepisu taką możliwością jest rejestracja w PUP, której B.T. nie wykorzystuje a tym samym uchyla się od podjęcia działań zmierzających do znalezienia pracy.