Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 20 maja 2008 r., sygn. I SA/Go 408/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krystyna Skowrońska- Pastuszko (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Asesor WSA Anna Juszczyk-Wiśniewska Protokolant Specjalista Małgorzata Kosicka-Chilczuk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 maja 2008 r. sprawy ze skargi T.K. Firmy Handlowej "A" w Poznaniu na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oraz podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.

Uzasadnienie

UZASADANIENIE

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. , na skutek przekazania przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyniku wyroku z dnia 22 stycznia 2008 r. (sygn. akt I GSK 1102/07), ponownie rozpoznał sprawę ze skargi T.K. Firma Handlowa A na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] listopada 2005 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oraz określenia kwoty podatku od towarów i usług.

Rozpoznając poprzednio sprawę WSA w Gorzowie Wlkp. oddalił skargę po stwierdzeniu , iż prawidłowe było postępowanie organów celnych, które w związku z uzyskanym wynikiem weryfikacji świadectw pochodzenia towaru nr [...] z dnia [...] kwietnia 2003 r. oraz nr [...] z dnia [...] kwietnia 2003 r. , w trybie wznowienia postępowania celnego , po uchyleniu ostatecznej decyzji Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] września 2003 r. w części dotyczącej zastosowania stawki celnej , ponownie dokonały określenia kwoty długu celnego i należnego podatku za sprowadzony towar. W uzasadnieniu orzeczenia I instancji wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego (decyzja z dnia [...] sierpnia 2005 r. nr [...]) organ wskazał m.in. , iż świadectwo pochodzenia towaru w wyniku weryfikacji okazało się nieautentyczne, należało więc zastosować stawkę autonomiczną. Dyrektor Izby Celnej jako organ odwoławczy decyzją z dnia [...] listopada 2005 r. nr [...] utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję I instancji , w uzasadnieniu swojej decyzji podając , że świadectwa pochodzenia przedłożone w rozpatrywanej sprawie są nieautentyczne i w związku z tym nieważne. Organ odwoławczy powołał się też na § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 października 1997 r. wskazując, iż zgodnie z tym rozporządzeniem pochodzenie towarów wymienionych w Wykazie nr 3 do rozporządzenia musi być udokumentowane świadectwem pochodzenia . Podał ponadto , że do towarów , których pochodzenie nie zostało udokumentowane świadectwem pochodzenia , gdy można ustalić kraj lub region pochodzenia towarów , stosuje się stawkę celną autonomiczna lub stawkę celną konwencyjną. Dyrektor Izby Celnej zaprezentował stanowisko , iż organy celne nie mają uprawnienia do kwestionowania uzyskanych drogą oficjalną wyników weryfikacji, ani domagać się od władz weryfikujących udowodnienia, że sprawdzenie autentyczności świadectwa zostało dokonane zgodnie z właściwością przepisów obowiązujących w kraju importu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00