Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 29 maja 2008 r., sygn. II SA/Go 207/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirosław Trzecki Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Staniszewska Asesor WSA Michał Ruszyński (spr.) Protokolant sekr. sąd. Anna Lisowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 maja 2008 r. przy udziale Prokuratora Prokuratury Rejonowej sprawy ze skargi Wojewody Lubuskiego na uchwałę Rady Gminy nr [...] z dnia [...] w przedmiocie wynagradzania pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w S. I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości, II. stwierdza, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu. .
Uzasadnienie
Wojewoda Lubuski, działając na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (DZ.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) w związku z art. 3 § 2 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DZ.U. z 2002r. Nr 159 poz. 1270 ze zm.), wniósł skargę na uchwałę Rady Gminy [...] w sprawie wynagradzania pracowników Zakładu Usług Komunalnych w S.. Zarzucając istotne naruszenie prawa, tj. art. 19 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (DZ.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 ze zm.), Wojewoda Lubuski wniósł o stwierdzenie nieważności powyższej uchwały Rady Gminy S.. W uzasadnieniu skargi skarżący wskazał, że uchwała będąca przedmiotem skargi nie była konsultowana ze związkami zawodowymi, ponieważ - jak wynika z informacji przekazanej przez Wójta Gminy S. - w Urzędzie Gminy S. oraz jednostkach organizacyjnych gminy nie działają związki zawodowe. Wójt Gminy nie przedstawił dokumentów, z których wynikałoby, że uchwała byłaby przedstawiona do zaopiniowania przez właściwe związki zawodowe. W ocenie skarżącego zaskarżona uchwała istotnie naruszyła prawo, albowiem zgodnie z treścią art. 19 ust.1 ustawy o związkach zawodowych organizacja reprezentatywna w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego ma prawo opiniowania założeń i projektów aktów prawnych w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych, płacowych i socjalnych pracowników. Natomiast w myśl ust. 2 wskazanego powyżej art. 19, organy władzy i administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego kierują założenia albo projekty aktów prawnych, o których mowa w ust. 1 do odpowiednich władz statutowych związku, określając termin przestawienia opinii nie krótszy jednak niż 30 dni. Termin ten może być skrócony do 21 dni ze względu na ważny interes publiczny. Dalej skarżący stwierdził, że przedmiotem uchwały były kwestie płacowe pracowników, a co za tym idzie odpowiednim związkom zawodowym przysługiwało prawo ich zaopiniowania. Tymczasem, wywodził skarżący, projekt uchwały nie został przedstawiony do zaopiniowania związkom zawodowym, przez co doszło do istotnego naruszenia przepisu art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o związkach zawodowych. Brak związków zawodowych w jednostkach organizacyjnych gminy czy też brak członkostwa w nich pracowników których uchwały dotyczą, nie znosi obowiązku ich zaopiniowania, gdyż w takiej sytuacji projekt uchwały powinien być przekazany do zaopiniowania właściwej instancji reprezentatywnego w myśl przepisów ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego związku zawodowego.