Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 kwietnia 2008 r., sygn. I SA/Wa 1890/07

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daniela Kozłowska Sędziowie WSA Emilia Lewandowska Asesor WSA Przemysław Żmich (spr.) Protokolant Joanna Grzyb po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 kwietnia 2008 r. sprawy ze skargi P. [...] S.A. z siedzibą w W. na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] września 2007 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego. 1. uchyla zaskarżona decyzję; 2. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu; 3. zasądza od Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej na rzecz P. [...] S.A. z siedzibą w W. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa, po rozpoznaniu odwołania P. S.A. w W., decyzją z dnia [...] września 2007 r., nr [...] umorzyła postępowanie odwoławcze w sprawie zakończonej decyzją Wojewody Małopolskiego z dnia [...] maja 2007 r., nr [...] w przedmiocie komunalizacji mienia.

Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie sprawy.

Wojewoda Małopolski decyzją z dnia [...] maja 2007 r. stwierdził nabycie przez Gminę Z. z mocy prawa nieodpłatnie własności nieruchomości położonej w jednostce ewidencyjnej Z. obręb [...], oznaczonej jako działki nr [...] o pow. [...] ha, [...] o pow. [...] ha, powstałe z podziału działki nr [...], objętej księgą wieczystą Kw nr [...].

Od powyższej decyzji odwołanie wniosły P. S. A. w W. podnosząc, że przedmiotowe mienie stanowiło własność Cesarsko - Królewskiego (Austro - Węgierskiego) Skarbu Państwa, części kolei transweralnej linii [...], a obecnie stanowi fragment linii kolejowej [...]. W myśl przepisów ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych (Dz. U. Nr 57, poz. 580) Minister ten zarządzał polskimi kolejami jako przedsiębiorstwem państwowym, przy czym na podstawie tej ustawy koleje państwowe wydzielone zostały z administracji państwowej jako odrębna jednostka gospodarcza i budżetowa. Na mocy zaś rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 24 września 1926 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe (Dz. U. Nr 97, poz. 568) zarząd nad majątkiem Skarbu Państwa został przejęty przez przedsiębiorstwo P. Na podstawie obwieszczenia z dnia 12 sierpnia 1948 r. o ogłoszeniu tekstu jednolitego tego rozporządzenia Minister transmitował te uregulowania prawne na okres powojenny, a późniejsza ustawa z dnia 2 grudnia 1960 r. o kolejach (Dz. U. z 1970 r. Nr 9, poz. 76 ze zm.) nie wprowadziła w tym zakresie żadnych zmian. P. zwróciło uwagę, że Komisja nie wzięła również pod uwagę regulacji z art. 16 ustawy z dnia 27 kwietnia 1989 r. o przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 26, poz. 138 ze zm.) przewidującej wydzielenie mienia na potrzeby kolei z mienia ogólnonarodowego. W ocenie P. o istotnej wadliwości prowadzonego przez organ odwoławczy postępowania świadczy nieustalenie przez Komisję przesłanek z art. 34 ustawy 8 września 2000 r. o komercjalizacji restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. z 2000 r. Nr 84, poz. 948 ze zm.), skoro komunalizacja pozbawia P. możliwości nabycia prawa użytkowania wieczystego. W ocenie P. materiał dowodowy sprawy nie został należycie wyjaśniony i oceniony. Wojewoda Małopolski nie ustalił bowiem w jakiej dacie i na jakiej podstawie P. objęło przedmiotową nieruchomość w użytkowanie. Organ pierwszej instancji pominął istotną dla sprawy okoliczność, że sporna nieruchomość zabudowana jest torami stalowymi zasadniczymi, mostem stalowym, wiaduktem masywnym i przepustem, a więc budowlami stanowiącymi infrastrukturę kolejową, stanowiącą teren zamknięty w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00