Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 kwietnia 2008 r., sygn. II SAB/Ol 10/08

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant Urszula Wojciechowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 kwietnia 2008 r. sprawy ze skargi J. K. na bezczynność Wójta Gminy w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę

 

UZASADNIENIE

Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie przez J. K. była bezczynność Wójta Gminy w przedmiocie udzielenia informacji publicznej.

Z przekazanych Sądowi administracyjnych akt sprawy wynika, iż pismem datowanym na dzień "[...]" (wniesionym do organu za pomocą telefaksu w dniu "[...]") J. K. zwrócił się do Urzędu Gminy w "[...]" o udzielenie informacji: do jakiej kategorii, w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o drogach publicznych, należy droga prowadząca do jego działki (w ewidencji gruntów oznaczona numerem "[...]" w "[...]"), wyżej biegnąca wzdłuż płotu tzw. ""[...]" do transformatora i dalej do gospodarstwa A. G. Jeśli droga ta ma określoną kategorię, to proszę o podanie:

1. daty decyzji Rady Gminy tę kategorię ustanawiającej;

2. dopuszczalnego nacisku na oś pojazdów korzystających z tej drogi;

3. określenie, kto odpowiada za utrzymanie tej drogi w należytym stanie.

Pismem z dnia "[...]", znak "[...]", Wójt Gminy poinformował J. K., że droga prowadząca do działki nr ew. "[...]" obręb "[...]", jest drogą niezaliczoną do żadnej kategorii dróg publicznych i stanowi drogę wewnętrzną.

W dniu "[...]" J. K. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę na bezczynność Wójta Gminy w załatwieniu wniosku o dostępie do informacji publicznej i niewłaściwej formie załatwienia. Powołując się na art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 czerwca 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.) zarzucił organowi niedopełnienie obowiązków wynikających z art. 13 ust. 1 i 2 tej ustawy, polegających na nieudzielaniu odpowiedzi na wniosek o informacje dotyczące klasyfikacji drogi położonej w miejscowości "[...]" i miejsca jej połączenia z drogą gminną, a także dopuszczalnego nacisku na oś pojazdów korzystających z tej drogi. Dodał, iż jego wniosek dotyczył informacji nie zawartych w Biuletynie Informacji Publicznej i pomimo upływu 45 dni od jego złożenia organ nie udzielił żądanych informacji. Wskazując, iż takie działanie organu jest naruszeniem praw obywatelskich wniósł o zastosowanie wobec Wójta sankcji określonych w art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej, jak również nakazanie organowi bezzwłocznego udzielenia informacji. Uzasadniając skargę podniósł, iż w dniu "[...]" zwrócił się do Urzędu Gminy w "[...]" z pytaniem o klasyfikację drogi w miejscowości "[...]" oraz określenie dopuszczalnego nacisku na oś pojazdów korzystających z tej drogi. Wskazał, iż w ciągu 34 dni nie otrzymał odpowiedzi na zapytanie, dlatego w dniu "[...]" złożył do Wójta Gminy skargę na postępowanie Urzędu. W rezultacie skargi, Wójt w dniu "[...]" udzielił niepełnej odpowiedzi, określając drogę, jako wewnętrzną i pominął pytanie o dopuszczalny nacisk na oś. Wobec powyższego, pismem z dnia "[...]" zwrócił się o uzupełnienie odpowiedzi. Jednakże, wobec braku otrzymania żądanej informacji, pismami z dnia "[...]" ponownie zwrócił się do Wójta o udzielenie pełnej odpowiedzi, a w konsekwencji pismem z dnia "[...]" poinformował Wójta o zamiarze zaskarżenia jego bezczynności. Podniósł nadto, iż udzielenie odpowiedzi na żądane pytanie nie wymagało wszczęcia postępowania wyjaśniającego, które uzasadniałoby zwłokę organu w udzieleniu odpowiedzi. Jednakże nawet gdyby postępowanie wyjaśniające było konieczne, nie zdejmuje to z organu obowiązku poinformowania o przyczynach zwłoki w nieprzekraczalnym terminie 14 dni. Ponadto, jak wskazał, obowiązkiem gminy jest oznakowanie drogi gminnej, a także wątpliwe wydają się transakcje gminy polegające na sprzedaży gruntów będących drogami, co prowadzi do wniosku, że niechęć gminy do uregulowania strony formalno-prawnej dróg wynika z obawy przed koniecznością ich konserwacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00