Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 15 kwietnia 2008 r., sygn. II SAB/Lu 9/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Leszek Leszczyński (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec,, Sędzia NSA Krystyna Sidor, Protokolant Referent Agata Jakimiuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 15 kwietnia 2008 r. sprawy ze skargi R. S. na bezczynność Wójta Gminy w przedmiocie przekształcenia działki rolnej na budowlaną oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu 15 stycznia 2003 r. R. S. zwrócił się do Urzędu Gminy o zmianę przeznaczenia należącej do niego działki, położonej w miejscowości S., oznaczonej w ewidencji gruntów nr 111/4, z rolnej na budowlaną. Treścią wniosku było żądanie poszerzenia pasa zabudowy z 25 m na 80 m od strony południowej.

Następnie pismem z dnia 26 października 2007 r., uzupełnionym w dniu 9 listopada 2007 r. skarżący, złożył zażalenie na bezczynność Wójta Gminy w sprawie przekształcenia działek.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze postanowieniem z dnia [...], nr [...] uznało powyższe zażalenie za nieuzasadnione. Organ w uzasadnieniu postanowienia powołał się na przepis art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze zm.) dalej kpa, który stanowi, iż organ administracji załatwia sprawę przez wydanie decyzji administracyjnej, jeżeli przepisy kodeksu nie stanowią inaczej. Organ wskazał, że stwierdzenie, iż załatwienie sprawy przez organ administracji w drodze decyzji w każdym przypadku, gdy przepis nie wymienia innej formy, byłoby oparte na zbyt szerokim założeniu. Przepisy prawne przewidują bowiem działanie organu nie tylko w tej formie, ale także w innych formach. Ponadto podniósł, iż podjęcie decyzji na tym etapie postępowania byłoby przedwczesne, ponieważ na gruncie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2004, nr 121, poz. 1266 ze zm.) określenie przeznaczenia gruntu rolnych na cele nierolnicze następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W sytuacji kiedy na danym terenie obowiązuje już miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który nie przewiduje przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne, zmiana przeznaczenia ma nastąpić w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Organ wskazał także na podjęte w tym zakresie działania organów gminy. Zaznaczył, że z pisma Wójta Gminy z dnia 16 sierpnia 2007 r. wynika, iż na wniosek R. S. dokonano już zmian w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy uchwałą z dnia 29 czerwca 2006 r. i Urząd Gminy przystąpił do zmiany planu. Zdaniem organu, w tej sprawie i na tym etapie postępowania nie jest możliwe wydanie jakiejkolwiek decyzji zgodnie z treścią wniosku strony.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00