Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 lutego 2008 r., sygn. IV SA/Wa 2552/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Miron, Sędziowie Sędzia WSA Krystyna Napiórkowska (spr.), asesor WSA Tomasz Wykowski, Protokolant Joanna Kurek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 lutego 2008 r. sprawy ze skargi R. na decyzję Ministra Gospodarki Morskiej z dnia (...) sierpnia 2006 r. nr (...) w przedmiocie opuszczenia polskich obszarów morskich I. uchyla zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję organu pierwszej instancji; II. zasądza od Ministra Gospodarki Morskiej na rzecz skarżącego R. kwotę 720 (siedemset dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżoną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie decyzją z dnia [...] sierpnia 2006 r. Minister Gospodarki Morskiej , na podstawie art. 138 § 1 pkt. 1 k.p.a. utrzymał w mocy zaskarżoną przez [...] decyzję Dyrektora Urzędu Morskiego w G. z dnia [...] czerwca 2006 r. nakazującą opuszczenie polskich obszarów morskich przez statek [...].. W uzasadnieniu decyzji Minister Gospodarki Morskiej podał, iż statek [...] bandery [...] został przyholowany do Portu P. w G. w dniu 26 lutego 2006 r., w celu przeprowadzenia remontu polegającego m.in. na usunięciu jego elementów azbestowych.
Organ wskazał, iż w dniu 13 stycznia 2006 r. pomiędzy armatorem, a [...] . została zawarta umowa o użytkowanie części nabrzeża przy P. Portu P. w G. oraz dzierżawy określonych gruntów i obiektów na okres jednego roku.
Przeprowadzona w dniu 28 lutego 2006 r. inspekcja statku, dokonana przez komisję powołaną przez Dyrektora Urzędu Morskiego w G. wraz z przedstawicielami Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska nie stwierdziła obecności odpadów na statku, ani luźnego materiału mogącego stanowić odpad azbestowy. Wskazano również, iż w piśmie z dnia 21 kwietnia 2006 r. agent statku [...] poinformował kapitanat Portu G. o zamiarze zabudowania części rufowej statku pomieszczeniami socjalnymi, ulokowania na statku 11 kontenerów i dokonania czynności inwentaryzacyjnych, instalacji oświetlenia tymczasowego w miejscach przyszłej pracy oraz ustawieniu pomostów i rusztowań. Następnie, pismem z dnia 25 kwietnia 2006 r. kapitan portu poinformował agenta statku, że nie wyraża zgody na załadunek sprzętu do celów remontowych, zaś w dniu 26 kwietnia 2006 r. Dyrektor Urzędu Morskiego zezwolił na przystąpienie do prac przygotowawczych, związanych z planowaną renowacją statku.