Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 19 lutego 2008 r., sygn. I SA/Gl 989/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Wiciak (spr.), Sędzia NSA Małgorzata Wolf - Mendecka, Sędzia WSA Krzysztof Winiarski, Protokolant Anna Florek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lutego 2008 r. sprawy ze skargi A Sp. z o.o. w B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych oddala skargę
Uzasadnienie
Działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), na mocy uprawnień określonych w art. 5 ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 21czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.), oraz w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych(t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - po rozpatrzeniu odwołania A Sp. z o.o. z siedzibą w B., od decyzji Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w B. z dnia [...] Znak: [...] określającej wysokość zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych za 2001r. w kwocie [...] zł i odmawiającej stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych za 2001r.Dyrektor Izby Skarbowej w K. utrzymał w mocy w/w decyzję organu pierwszej instancji.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wskazano, że wnioskiem z dnia 28 października 2004r. Spółka z o.o. A w B. zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w B. o stwierdzenie i zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych za lata 2000-2002. Do wniosku dołączono korekty zeznań podatkowych CIT-8 za poszczególne lata podatkowe w tym za 2001r.
Wniosek o stwierdzenie nadpłaty został złożony w związku z opublikowaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 czerwca 2002r. sygn. akt K 45/01, który orzekł o niezgodności przepisów art. 2 pkt 2 w związku z art. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1999r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 95, poz. 1101) z zasadą ochrony praw nabytych i zasadą ochrony interesów w toku, wyrażonymi w Konstytucji, w zakresie w jakim pomija on regulacje przejściowe niezbędne do zapewnienia ochrony interesów prowadzących zakłady pracy chronionej, którzy w zaufaniu do dotychczasowych przepisów rozpoczęli realizację długookresowych przedsięwzięć na rzecz osób niepełnosprawnych zatrudnionych w ich zakładach.