Orzeczenie
Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 28 lutego 2008 r., sygn. III SA/Gd 321/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Alina Dominiak ( spr.) Sędziowie: NSA Marek Gorski WSA Elżbieta Kowalik- Grzanka Protokolant Sekretarz sądowy Anna Zegan po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 lutego 2008 r. sprawy ze skargi "A" Spółki z o.o. w K. na postanowienie Inspektora Pracy [...] z dnia 30 maja 2007 r. nr [...] w przedmiocie niedopuszczalności odwołania 1. stwierdza nieważność zaskarżonego postanowienia 2. zasądza od Inspektora Pracy [...] na rzecz "A" Spółki z o.o. w K. kwotę 357,00 ( trzysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Inspektor Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy [...] w dniu 26 kwietnia 2007 r. skierował do "A" Spółki z o.o. w K. wystąpienie, wydane na podstawie art. 9 pkt 5 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy, wnosząc w 22 punktach o wykonanie przez Spółkę różnych czynności w związku z uchybieniami, stwierdzonymi w trakcie kontroli przeprowadzonej w dniu 22 lutego 2007 r.
Strona została pouczona, że - zgodnie z art. 21 d ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy - adresat wystąpienia jest obowiązany w terminie określonym w wystąpieniu zawiadomić inspektora pracy o terminie i sposobie wykonania ujętych w wystąpieniu wniosków.
Spółka z o.o. "A" w K. złożyła do Okręgowego Inspektora Pracy [...] pismo zatytułowane "odwołanie od decyzji - wystąpienia Inspektora Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy", w którym wniosła o uchylenie zaskarżonej decyzji - wystąpienia - i umorzenie postępowania, względnie uchylenie decyzji i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia.
W uzasadnieniu spółka podniosła, że wystąpienie Inspektora Pracy nie może być traktowane jaka decyzja administracyjna tylko wtedy, gdy ogranicza się ono do treści określonych w art. 9 pkt 5 i art. 21 d ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, a więc nie zawiera rozstrzygnięć charakterystycznych dla decyzji administracyjnej. Jeżeli natomiast w wystąpieniu inspektor nałożył na pracodawcę określone obowiązki prawne, to nie ma podstaw do stwierdzenia, że wystąpienie nie jest decyzją. Zdaniem skarżącej należy przyjąć , że treść wystąpienia zawiera prawną dyrektywę określonego zachowania jej adresata. W ocenie skarżącej rozstrzygnięcie zawarte w wystąpieniu jest merytorycznie wadliwe, przepisy zastosowane przez Inspektora Pracy zostały zastosowane błędnie i nie uwzględniają specyfiki pracy, która była przedmiotem kontroli i rozstrzygnięcia Inspektora Pracy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right