Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 15 stycznia 2008 r., sygn. II SA/Ol 1027/07

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie Sędzia WSA Adam Matuszak Sędzia WSA Alicja Jaszczak - Sikora (spr.) Protokolant Urszula Wojciechowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 stycznia 2008 r. sprawy ze skargi Rady Miejskiej na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę

 

UZASADNIENIE

Rada Miejska uchwałą z dnia "[...]" stwierdziła wygaśniecie mandatu radnego M.F. z powodu naruszenia zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej na rzecz gminy, w której radny uzyskał mandat. Jako podstawę prawną podjętej uchwały rada wskazała art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 24e i 24d ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w związku z art. 190 ust. 1 pkt 2a i ust. 5 i 6 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

Wojewoda rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia "[...]", wydanym na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, stwierdził nieważność powyższej uchwały. W uzasadnieniu podał, że w dniu 1 lipca 2002 r. Urząd Miasta i Gminy reprezentowany przez Burmistrza Miasta zawarł z M.F. umowę w sprawie ustalenia ryczałtu za nadzór nad sprzętem pożarniczym. Umowa ta jest umową cywilnoprawną, zaś stosownie do art. 24d ustawy o samorządzie gminnym wójt nie może powierzyć radnemu gminy, w której radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej. Wojewoda zauważył, że wynikający z tego przepisu zakaz skierowany jest jednak wprost do wójta (burmistrza, prezydenta), a w myśl zasady exceptiones non sunt excendentare niedopuszczalna jest rozszerzająca interpretacja przepisów wywołujących negatywne skutki w zakresie ograniczania czy też pozbawiania obywateli określonych uprawnień. W ocenie organu nadzoru także z treści art. 190 ust. 1 pkt 2a Ordynacji wyborczej w związku z art. 24d ustawy o samorządzie gminnym, nie można wywodzić podstawy wygaśnięcia mandatu radnego, gdyż brak jest kierowanego do radnego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem prac na podstawie umowy cywilnoprawnej. Dlatego też nie znajduje zastosowania także art. 190 ust 5 i 6 Ordynacji wyborczej i nie powstanie kompetencja rady gminy do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego z powodu niezaprzestania wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej w określonym w tych przepisach terminie. W ocenie Wojewody następstwem złamania przez organ gminy zakazu wyrażonego w art. 24d ustawy o samorządzie gminy jest nieważność umowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00