Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 grudnia 2007 r., sygn. III SA/Wa 803/07

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Małgorzata Długosz-Szyjko (spr.), Sędziowie Asesor WSA Maciej Kurasz, Sędzia WSA Alojzy Skrodzki, Protokolant Anna Armińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 grudnia 2007 r. sprawy ze skargi A. S.A. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] stycznia 2007 r. nr [...] w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego oddala skargę.

 

UZASADNIENIE

Pismem z dnia [...] maja 2006 r. "A." S.A. z/s w W. Skarżąca w rozpatrywanej sprawie, zwróciła się do Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w W. o udzielenie w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Przedstawiając stan faktyczny sprawy Skarżąca spółka wskazała, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawania prasy; wydaje m. in. dziennik "G." (- dalej w tekście "Gazeta"). "Gazeta" jest wydawana sześć razy w tygodniu. Składa się z wydania głównego, wydań lokalnych i dodatków tematycznych, w których umieszczane są reklamy i ogłoszenia. Skarżąca podkreśliła, że w każdym z tygodniowych cykli wydawniczych faktyczny udział powierzchni reklamowej w "Gazecie" nie przekracza 67% powierzchni wszystkich wydań ukazujących się w każdym poszczególnym tygodniu. Dodała, iż w cyklu tygodniowym dokonywane są rozliczenia z dystrybutorami. W związku z powyższym Skarżąca wniosła o potwierdzenie, że dla zastosowania obniżonej 7% stawki podatku VAT limit 67% powierzchni przeznaczonej na ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe powinien być liczony biorąc pod uwagę wszystkie sześć wydań "Gazety" z danego tygodnia, gdyż taki jest jej cykl wydawniczy. Za objęciem sprzedaży "Gazety" 7% stawką podatku VAT przemawia - zdaniem Skarżącej - charakter tego pisma, które jest wydawnictwem opiniotwórczym a nie reklamowym. Zdaniem Strony kluczowe znaczenie w sprawie ma zdefiniowanie pojęcia "wydawnictwo", a z uwagi na brak definicji ustawowej pojęcia "wydawnictwo" jego znaczenia poszukiwać należy w wykładni językowej. Strona wskazała, iż w ramach hasła "wydawnictwo" w Słowniku Języka Polskiego wyodrębnia się pojęcie "wydawnictwa ciągłego". Według Spółki "Gazeta" powinna być traktowana właśnie jako wydawnictwo ciągłe. Na potwierdzenie swojego stanowiska odwołała się do wypisu z rejestru wydawnictw, w którym częstotliwość wydawania "Gazety" określono: "sześć razy w tygodniu". To decyduje według Spółki, że sześć wydań Gazety z danego tygodnia powinno być rozpatrywane łącznie, gdyż stanowią one jedną nierozerwalną całość, albowiem oprócz wydania głównego "Gazeta" składa się z różnych dodatków tematycznych ukazujących się raz na tydzień w stale określony dzień. Zdaniem Skarżącej dopiero wszystkie sześć wydań "Gazety", które ukazały się danego tygodnia stanowi samoistna jednostkę wydawniczą. Strona wskazała, że powyższe potwierdza tygodniowy mechanizm rozliczeń z dystrybutorami "Gazety". Za przyjęciem prezentowanego stanowiska przemawiają także według Skarżącej przepisy VI Dyrektywy, które kładą nacisk na cel danej gazety lub czasopisma, a zatem tylko jeśli w całości lub w znacznej części służą one celom reklamowym zastosowanie obniżonej stawki nie jest możliwe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00