Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 13 grudnia 2007 r., sygn. II SA/Op 423/07

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędziowie: Sędzia WSA Teresa Cisyk Sędzia WSA Daria Sachanbińska - spr. Protokolant: st. sekretarz sądowy Grażyna Stykała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 listopada 2007 r. sprawy ze skargi A Sp. z o.o. w O. na uchwałę Rady Gminy Turawa z dnia 27 kwietnia 2007 r., Nr VI/34/2007 w przedmiocie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy oddala skargę.

 

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2007 r. Rada Gminy Turawa, działając na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008), podjęła uchwałę Nr VI/34/2007 w sprawie zmiany uchwały nr XXXIII/262/2006 Rady Gminy Turawa z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Turawa.

Na powyższą uchwałę skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu złożyła A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w O., wnosząc o stwierdzenie jej nieważności z powodu naruszenia przepisu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, poprzez ustalenie nieodpowiadającej "rzeczywistemu zapotrzebowaniu normatywnej objętości odpadów komunalnych dla domów jednorodzinnych na jedną zamieszkałą osobę oraz minimalnej ilości pojemników dla nieruchomości". Skarżąca wniosła również o zasądzenie kosztów postępowania sądowego. W uzasadnieniu skargi podała, że w myśl przepisu art. 4 ust. 1 powołanej wyżej ustawy Rada Gminy ma uprawnienie do uchwalenia regulaminu czystości i porządku na terenie gminy, który zgodnie z przepisem art. 4 ust. 2 pkt 2 przedmiotowej ustawy powinien zawierać szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Regulamin ten winien wskazywać rodzaj i minimalną pojemność urządzeń do zbierania odpadów komunalnych, z uwzględnieniem średniej ilości wytwarzanych odpadów oraz liczby osób korzystających z tych urządzeń. Skarżąca podniosła, że w zaskarżonej uchwale nie uwzględniono w sposób prawidłowy wyżej wskazanych wartości. Poinformowała, że według Krajowego i Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla województwa opolskiego wskaźnik nagromadzenia odpadów wynosi dla mieszkańców wsi 0,40 - 0,96 m3/M/rok. W zaskarżonej uchwale normatywna objętość odpadów komunalnych dla domów jednorodzinnych wynosi 20 l na mieszkańca na tydzień, co daje ilość 1,04 m3/M/rok. Stanowi to wartość zbliżoną do podanej powyżej, a co za tym idzie, nie jest przez skarżącą kwestionowana. Zarzuciła natomiast, że z pojemności pojemników wskazanych w uchwale, w jakie należy wyposażyć każdą nieruchomość - z uwzględnieniem przyjętej w gminnym regulaminie częstotliwości wywozu odpadów - wynika, iż każdy mieszkaniec ma mieć zapewnioną pojemność:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00