Wyrok WSA w Opolu z dnia 3 grudnia 2007 r., sygn. II SA/Op 448/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Teresa Cisyk Sędziowie: sędzia WSA Elżbieta Naumowicz spr. sędzia WSA Daria Sachanbińska Protokolant : st. sekretarz sądowy Katarzyna Johan po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 listopada 2007r. sprawy ze skargi W. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w O. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za wykonanie transportu drogowego z naruszeniem przepisów 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w O. z dnia [...], nr [...], 2) określa, że zaskarżona decyzja w całości nie podlega wykonaniu, 3) zasądza od Dyrektora Izby Celnej w O. na rzecz skarżącego W. S. kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
UZASADNIENIE
Przedmiotem skargi, wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez W. S., jest decyzja Dyrektora Izby Celnej w O. z dnia [...], nr [...], utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w O. z dnia [...], nr [...] o nałożeniu na skarżącego kary pieniężnej w kwocie 3.000 zł. za wykonywanie transportu drogowego bez uiszczenia opłaty za przejazd po drogach krajowych. Jako podstawę prawną zaskarżonej decyzji wskazano przepisy art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz 93 ust. 1 w związku z art. 42 ust. 1, art. 92 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r., Nr 204, poz. 2088), a także punkt 1.4.1 załącznika do tej ustawy i §§ 4 i 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 grudnia 2001 r. w sprawie uiszczania przez przedsiębiorców opłat za przejazd po drogach krajowych (Dz. U. Nr 150, poz. 1684 ze zm.).
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji organ przedstawił stan faktyczny, przywołując ustalenia poczynione przez organ pierwszej instancji podkreślając, że zaskarżona decyzja wydana została w wyniku kontroli zespołu pojazdów o numerze rejestracyjnym [...], o dopuszczalnej masie całkowitej 34000 kg, dokonanej przez funkcjonariuszy organów celnych w dniu 26 października 2005 r. o godz. 11.40 na drodze krajowej numer [...] w miejscowości D. Stwierdzono, że zatrzymany do kontroli pojazd jechał pusty na trasie G. P., a prowadzony był przez W. S., zamieszkałego w K. Kierujący pojazdem okazał organowi dokonującemu kontroli dobową kartę opłaty drogowej seria AF numer [...], zakupioną w dniu 25 października 2005 r., która była częściowo wypełniona, gdyż nie wypełniono pola "Nr rejestracyjny". Z czynności kontrolnych sporządzono protokół, odnotowując oświadczenie W. S., że skontrolowany pojazd, będący jego własnością, jest zarejestrowany na prowadzoną przezeń firmę i jest to pojazd jedyny w firmie, w związku z czym wykorzystanie tej karty na inny pojazd było niemożliwe, natomiast numer rejestracyjny nie został wpisany poprzez przeoczenie przy wypełnianiu winiety. Postanowieniem z dnia [...] organ pierwszej instancji zawiadomił skarżącego, że protokołem kontroli zostało wszczęte z urzędu postępowanie w sprawie. W trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego W. S. oświadczył, że prowadzi działalność jako jednoosobowa firma transportowa, a winieta była dobrze wypełniona prócz braku numeru rejestracyjnego. W dniu [...] Naczelnik Urzędu Celnego w O. wydał decyzję nr [...], którą nałożył na stronę karę pieniężną w wysokości 3.000 zł. za wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne bez uiszczenia opłaty za przejazd po drogach krajowych. Organ pierwszej instancji uznał, iż właściciel pojazdu posługiwał się nieprawidłowo wypełnioną kartą opłaty drogowej, co w myśl § 6 ust. 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 grudnia 2001 r. w sprawie uiszczania przez przedsiębiorców opłat za przejazd po drogach krajowych nie stanowi dokumentu potwierdzającego wniesienie opłaty, co z kolei wyczerpuje znamiona art. 92 ust. 1 i 4 ustawy o transporcie drogowym, a w konsekwencji - znamiona czynu określonego w pkt 1.4.1. załącznika do ustawy o transporcie drogowym, który przewiduje za popełnione naruszenie karę pieniężną w wysokości 3000 zł.