Wyrok WSA w Łodzi z dnia 14 grudnia 2007 r., sygn. I SA/Łd 897/07
Dnia 14 grudnia 2007 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka (spr.), Sędzia NSA Bogusław Klimowicz, Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski, Protokolant Dominika Janicka, po rozpoznaniu w dniu 27 listopada 2007 roku na rozprawie sprawy ze skargi A. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące w okresie od stycznia do grudnia 2004 roku 1) uchyla zaskarżoną decyzję; 2) stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do dnia uprawomocnienia się wyroku; 3) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. na rzecz A.B. kwotę 2899 (dwa tysiące osiemset dziewięćdziesiąt dziewięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] nr [...] Dyrektor Izby Skarbowej w Ł. utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Ł. z dnia [...] nr [...] określającą A. B. zobowiązanie w podatku od towarów i usług za kolejne miesiące od stycznia do grudnia 2004 r. oraz ustalającą za te same okresy dodatkowe zobowiązanie podatkowe w tym podatku.
W toku postępowania podatkowego ustalono, że skarżący w 2004 r. prowadził działalność gospodarczą polegającą na zarządzaniu i administrowaniu targowiskiem w U. Był też w tym okresie upoważniony do pobierania opłaty targowej od osób handlujących na tym targowisku. Działalność na targowisku w U. prowadzona była na podstawie dwóch umów z Gminą U. zawartych 1 września 2002 r. - dzierżawy targowiska i parkingu oraz zlecenia. Z tej drugiej wynikało, iż z tytułu poboru opłaty targowej i parkingowej stronie przysługiwała prowizja w wysokości 80 % tych opłat, płatna najpóźniej do 8 dnia miesiąca następującego po miesiącu ich pobrania. Podatnik nie składał w tym okresie deklaracji dla celów podatku od towarów i usług, nie wpłacał podatku od towarów i usług, prowadził ewidencję sprzedaży, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm., powoływanej dalej jako ustawa VAT 1993) i art. 109 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54,poz. 535 ze zm., powoływanej dalej jako ustawa VAT 2004), traktując świadczone przez siebie usługi pobierania opłaty targowej jako usługi pośrednictwa finansowego, zwolnione z tego podatku. W toku postępowania podatkowego wyraził zaś pogląd, iż czynności pobierania opłaty targowej przez inkasenta spełniają kryterium usług zwolnionych zgodnie z zał. 2 ustawy VAT 1993 jako usługi w zakresie administracji publicznej, z tego samego powodu - wykonywania zadania z zakresu administracji publicznej (dział 75 PKWiU) podlegają wyłączeniu podmiotowemu wynikającemu z art. 15 ust. 6 ustawy VAT 2004. Ponadto zwrócił uwagę iż w jego ocenie niezależnie od sklasyfikowania danej usługi w PKWiU do kwietnia 2004 r. podlegała ona zwolnieniu na podstawie § 67 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 27, poz. 268 ze zm., powoływanego dalej jako rozporządzenie MF). Wobec wątpliwości co do właściwej klasyfikacji świadczonej usługi organ podatkowy I instancji wystąpił do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Ł. i uzyskał informację, iż usługi polegające na poborze opłaty targowej i parkingowej na podstawie umowy zlecenia zawartej z urzędem gminy mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU (wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. - Dz.U. Nr 42,poz. 264 ze zm.) 74.84.12-00.00 Usługi świadczone przez agencje inkasa. W tak ustalonym stanie faktycznym Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej stwierdził, iż opłaty targowe oraz pozostałe zobowiązania podatkowe w rozumieniu art. 21 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr z 2005 r., Nr 8,.poz. 60 ze zm.) nie są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym również wpływy z tych danin nie podlegają opodatkowaniu. Czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w okresie od stycznia do kwietnia 2004 r. są jedynie te, które zostały wymienione w art. 2 ustawy VAT 1993, a od maja 2004 r. - w art. 5 ustawy VAT 2004. Świadczone przez podatnika usługi nie podlegają zwolnieniu od podatku ani na podstawie § 67 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia MF, ani na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy VAT 2004. Usługi świadczone przez agencje inkasa nie zostały bowiem wymienione w zał. 2 do ustawy VAT 1993. Skarżący nie jest też organem władzy publicznej ani urzędem obsługującym ten organ, realizującym zadania nałożone na ten organ przepisami prawa i do których wykonywania organ ten został powołany. Są zatem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu stawką w wysokości 22 % na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy VAT 1993 i art. 41 ust. 1 ustawy VAT 2004. Z uwagi na to, iż z ustaleń dotyczących grudnia 2000 r. wynika, iż 16 października 2000 r. podatnik przekroczył limit obrotów uprawniających do zwolnienia od podatku VAT, zwolnienie to utraciło moc na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy VAT 1993. Na podstawie art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 1 i 4, art. 10 ust. 2, art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 2, art. 18 ust.1 ustawy VAT 1993 i art. 5 ust. 1, art. 19 ust. 1, art. 29 ust. 1, art. 41 ust. 1 art. 99 ust. 12, art. 106 ust. 1 i art. 109 ust.8 pkt 2 ustawy VAT 2004 określił zatem podatnikowi zobowiązanie w podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2005 r. oraz ustalił za te same okresy dodatkowe zobowiązanie podatkowe z tym podatku.