Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 19 grudnia 2007 r., sygn. II SA/Kr 334/07

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Elżbieta Kremer Sędziowie NSA Wiesław Kisiel WSA Tadeusz Wołek (spr.) Protokolant Bernadetta Szczypka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 grudnia 2007 r. sprawy ze skargi M.S. i W.S. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z dnia [....] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania skargę oddala

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] r. M. i W. S. zwrócili się do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w [...] o ustanowienie ich zawodową rodziną zastępczą. Pismem z dnia [...] r. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w [...] poinformowało skarżących, iż Starosta Powiatu [...] nie przewiduje utworzenia zawodowej niespokrewnionej z dzieckiem rodziny zastępczej.

Pismem z dnia [...] r. Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w [...], ponownie poinformował skarżących, że Starosta Powiatu [...] nie przewiduje utworzenia zawodowej niespokrewnionej z dzieckiem rodziny zastępczej rodziny. W piśmie wskazano, że art.19 pkt 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej m.in. stanowi, że do zadań własnych powiatu należy organizowanie opieki w rodzinach zastępczych i wypłacanie wynagrodzenia z tytułu świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym. Na podstawie tej ustawy Minister Polityki Społecznej wydał rozporządzenie z dnia 18.10.2004 r., w sprawie rodzin zastępczych, które reguluje m.in. sposób i zakres współdziałania powiatowego centrum pomocy rodzinie z rodzinami zastępczymi.

Dyrektor PCPR w [...] był kompetentny do udzielenia odpowiedzi skarżącym na wniosek z dnia [...] r. jak i wnioski poprzednie, ponieważ posiada upoważnienie Starosty [...] z dnia [...] r., do wydawania decyzji administracyjnych oraz do zawierania i rozwiązywania umów cywilnoprawnych.

Organizowanie opieki w rodzinach zastępczych zawodowych niespokrewnionych z dzieckiem jest wykonywane poprzez zawieranie umów cywilnoprawnych z rodzinami spełniającymi kryteria wynikające z ustawy i rozporządzenia. Proces ten nie może, zatem mieć charakteru postępowania administracyjnego zakończonego decyzją administracyjną, od której służą środki odwoławcze. Możliwość zawierania umów cywilnoprawnych o pełnienie funkcji rodziny zawodowej wynika z ustawowego obowiązku organizowania opieki w rodzinach zastępczych zawodowych i limitowana jest potrzebami zapewnienia opieki dzieciom kierowanych do rodzin zastępczych. Zadaniem powiatowego centrum pomocy rodzinie jest w pierwszej kolejności zapewnienie dzieciom pobytu i opieki w rodzinach zastępczych spokrewnionych i niespokrewnionych, a więc opieki, która wynika z potrzeb emocjonalnych. Racjonalne gospodarowanie środkami budżetowymi nakłada na Starostę i podlegające mu Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie obowiązek zabezpieczenia w pierwszej kolejności środków finansowych na tak określony cel. Przeznaczanie środków finansowych budżetu Powiatu dla wynagradzania rodzin zastępczych zawodowych realizowane jest w razie konieczności. Ustawa o pomocy społecznej jak również rozporządzenie w sprawie rodzin zastępczych nie przypisują, bowiem Powiatowi obowiązku tworzenia zawodowych rodzin zastępczych jako jedynej formy opieki, lecz jednoznacznie nakładają na powiat obowiązek organizowania opieki w rodzinach zastępczych w formach przewidzianych w ustawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00