Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 listopada 2007 r., sygn. II SA/Wa 1252/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Werpachowska, Sędziowie WSA Anna Mierzejewska (spr.), Eugeniusz Wasilewski, Protokolant Agnieszka Kolasa, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 listopada 2007 r. sprawy ze skargi T. S. A. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] maja 2007 r. nr [...] w przedmiocie ochrony danych osobowych oddala skargę
UZASADNIENIE
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, decyzją nr [...] z dnia [...] maja 2007 r., na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 w zw. z art. 12 pkt 2, art. 22 i art. 18 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 23 ust. 1 pkt 2 oraz art. 26 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r., Nr 101, poz. 926 ze zm.), w związku z art. 159 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2004 r., Nr 171, poz. 1800 ze zm.), po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego z wniosku T. S.A. z siedzibą w W. przy ulicy [...] o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją z dnia [...] listopada 2006 r. nr [...], mocą której Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych nakazał T. S.A. nieudostępnianie w przyszłości podmiotom trzecim danych osobowych jej abonentów konsumentów w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) w zakresie ich numerów telefonów bez spełnienia jednej z przesłanek z art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych:
1. uchylił w całości zaskarżoną decyzję z dnia [...] listopada 2006 r.
2. nakazał T. S.A. zaprzestanie udostępniania osobom trzecim numerów telefonów użytkowników osób fizycznych bez spełnienia jednego z warunków określonych w art. 159 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2004 r., Nr 171, poz. 1800 ze zm.).
W uzasadnieniu organ podał, że ustalono, iż w sierpniu 2004 r. T. S.A. wprowadziła usługę baz danych zawierających numery osób prywatnych abonentów indywidualnych T. S.A., na stronie internetowej [...] spółka zamieściła ofertę sprzedaży "baz danych [...]", skierowaną do "firm badawczych i telemarketingowych, agencji reklamowych BTL, firm ubezpieczeniowych oraz banków. W ramach tej usługi proponowała "udostępnianie numerów telefonów abonentów prywatnych [...]". Poprzez tę usługę spółka przygotowuje bazę numerów telefonów zgodną ze złożonym zamówieniem i następnie na nośniku CD przekazywaną klientowi za protokołem odbioru. Numery telefonów mogą zostać wybrane lub posortowane według kryteriów geograficznych. Spółka oferuje również usługę "uzupełnienia baz danych" posiadanych przez podmioty zewnętrzne o numery telefonów abonentów T. S.A.