Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 listopada 2007 r., sygn. II SA/Ol 825/07

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 listopada 2007 r. sprawy ze skargi A. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie kary za przejazd pojazdem nienormatywnym - oddala skargę.

 

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia "[...]" wydaną przez Naczelnika Urzędu Celnego w O. obciążono A.K. - prowadzącego Zakład Produkcyjno-Handlowy "M." karą pieniężną w wysokości 600 złotych. W uzasadnieniu podano, iż w dniu 7 grudnia 2006 roku na przejściu granicznym w B. przeprowadzono kontrolę masy całkowitej, nacisków na osie oraz wymiarów zewnętrznych pojazdu o nr rej. "[...]" wyjeżdżającego z terytorium Polski i stwierdzono przekroczenie masy całkowitej, co zostało udokumentowane protokołem ważenia nr 448. Wskazano, iż zgodnie z art. 61 ust. 11 ustawy Prawo o ruchu drogowym przejazd pojazdu o masie, naciskach osi lub wymiarach, z ładunkiem lub bez ładunku większych od dopuszczalnych dla danej drogi wymaga uzyskania stosownego zezwolenia. W związku z tym, iż dokonano przejazdu po drogach publicznych bez takiego zezwolenia, wymierzono karę pieniężną zgodnie z art. 13g ust. 1 i 2 ustawy o drogach publicznych.

Od decyzji tej odwołanie wniósł A.K., zarzucając organowi I instancji naruszenie przepisu art. 7 Kodeksu postępowania administracyjnego poprzez nieprzeprowadzenie dowodu w sprawie co do właściwego określenia stanu faktycznego (zważenia pojazdu w całości), a także naruszenie art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego polegające na uniemożliwieniu stronie brania czynnego udziału w postępowaniu i nieuzwględnieniu złożonych przez nią wyjaśnień. Podał, iż wykonywany transport dotyczył transportu żywych zwierząt trzody chlewnej. W związku z tym stwierdzone naruszenia nie są adekwatne do rzeczywistości przy pomiarze dokonywanym wagą najazdową na poszczególne osie zespołu pojazdów, gdyż zwierzęta są ładunkiem ruchomym, który przemieszcza się zarówno podczas transportu, jak i samego ważenia w swojej wyznaczonej przestrzeni na skrzyni ładunkowej zespołu pojazdów. Zgodnie bowiem z przepisami ustawy o ochronie zwierząt nie można w czasie transportu krępować trzody chlewnej, a jedynie podzielić na ilości sztuk w odpowiedniej przestrzeni ładunkowej przypadającej na ilość sztuk zwierząt. Dlatego w ocenie odwołującego się podczas ważenia dochodzi do zjawiska podwójnego ważenia tych samych sztuk trzody chlewnej, co w konsekwencji prowadzi do przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, gdyż nawet niewielkie przemieszczenie się ładunku w okolicach osi pojazdu powoduje rozłożenie się sił w postaci nacisków na osie zespołu pojazdów. W związku z tym odwołujący się wniósł o przeprowadzenie szczegółowego dowodu w sprawie, tj. bardziej dokładnego i adekwatnego do warunków wykonywanego transportu żywych zwierząt, np. poprzez zważenie całego zestawu pojazdów na wadze stacjonarnej, a nie najazdowej, ważącej poszczególne osie zespołu pojazdów. Wobec powyższych błędów merytorycznych odwołujący się wniósł o umorzenie postępowania jako bezprzedmiotowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00