Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 listopada 2007 r., sygn. II SA/Gl 531/07

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Ewa Krawczyk, Sędziowie Sędzia WSA Iwona Bogucka,, Sędzia WSA Włodzimierz Kubik (spr.), Protokolant sekr. sąd. Elwira Massel, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 listopada 2007 r. sprawy ze skargi Wojewody S. na uchwałę Rady Gminy w O. z dnia (...) r. nr (...) w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy stwierdza nieważność § 3 ust. 6, § 11 ust. 5, ust. 8 i ust. 10 oraz § 15 ust. 2 tiret 7 zaskarżonej uchwały.

 

UZASADNIENIE

Rada Gminy O. w dniu [...] r. podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy O. W podstawie prawnej tej uchwały Rada wskazała art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ). Uchwała ta została następnie opublikowana w dniu [...]r. w Dzienniku Urzędowym Województwa [...] Nr [...], poz. [...].

Skargą z dnia [...] r. Wojewoda [...] działający w trybie art. 93 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wniósł o stwierdzenie nieważności opisanej uchwały w części określonej w § 3 ust. 6, § 11 ust. 5, ust. 8 i ust. 10 z uwagi na sprzeczność tych przepisów z art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz § 15 ust. 2 tiret 7 jako sprzecznej z art. 51 § 1 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń ( Dz. U. Nr 12, poz. 114 ze zm.). Uzasadniając skargę organ nadzoru wskazał, że wydany akt stanowi wykonanie ustawowego upoważnienia, zobowiązującego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego do ustalenia szczegółowych zasad dotyczących kwestii enumeratywnie wymienionych w przepisie art. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Normatywny charakter zaskarżonego aktu powoduje konieczność formułowania zawartych w nim postanowień jedynie na podstawie i w granicach upoważnienia ustawowego. Uchwała ta nie powinna zawierać także powtórzeń przepisów powszechnie obowiązujących zamieszczonych w innych aktach normatywnych. Kształtując upoważnienie dla organu stanowiącego gminy do wydania przedmiotowej uchwały, ustawodawca precyzyjnie wskazał kwestie pozostawione regulacji tego podmiotu, a tym samym rada nie może w treści tej uchwały zawrzeć postanowień nie znajdujących uzasadnienia w delegacji ustawowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00