Wyrok WSA w Krakowie z dnia 24 padziernika 2007 r., sygn. III SA/Kr 625/07
7. Tezy: (1) Pozytywne upoważnienie do kształtowania treści statutu jest generalne, a nie - kazuistyczne; Dlatego chcąc wykazać niezgodność konkretnego przepisu statutu gminy z prawem, organ nadzoru powinien wskazać konkretny nakaz lub zakaz, który został naruszony przez kwestionowany przepis statutu. Domaganie się podstawy prawnej statutu tak szczegółowej, jak podstawa prawna decyzji w rozumieniu art.104 K.p.a. jest interpretacją prawa sprzeczną z konstytucyjnym modelem relacji między władzą centralną państwa i samorządem terytorialnym.
(2) z ustawy o samorządzie gminnym należy odczytać zakaz dodatkowego, w drodze statutu gminy czy innej uchwały rady gminy, krępowania radnych w wykonywaniu ich wolnego mandatu, ponad ograniczenia wyraźnie przewidziane przez prawo przedmiotowe. W szczególności nie można nakazać stosowania do kół radnych przepisów regulujących funkcjonowanie klubów radnych.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bożenna Blitek Sędziowie NSA Wiesław Kisiel spr. WSA Elżbieta Kremer po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 października 2007 r. sprawy ze skargi Gminy Miasta na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...] Nr : [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności § 1 pkt 8 uchwały Rady Miejskiej z dnia [...] nr [...] zmieniającej uchwalę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Miasta I uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze , w zakresie w jakim stwierdza ono nieważność § 1 pkt 8 uchwały Rady Miejskiej z dnia [...] ustalającego treść § 49 a ust.1 Statutu Gminy Miasta , II w pozostałym zakresie skargę oddala , III orzeka , że rozstrzygnięcie nadzorcze w zakresie wskazanym w pkt I wyroku nie może być wykonane.
Uzasadnienie
wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie