Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 września 2007 r., sygn. III SA/Wa 713/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Hanna Kamińska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Jolanta Sokołowska, Sędzia WSA Alojzy Skrodzki, Protokolant Lidia Wasilewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 września 2007 r. sprawy ze skargi M. Sp. z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] stycznia 2007 r. nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku dochodowym od osób prawnych za 2000 r. 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w W. z dnia [...] października 2006 r. nr [...], 2) stwierdza, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu w całości, 3) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w W. na rzecz M. Sp. z o.o. w W. kwotę 23.368 zł (dwadzieścia trzy tysiące trzysta sześćdziesiąt osiem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w W. decyzją z [...] października 2006 r., na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 1 lit a ustawy z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65 ze zm) - dalej jako uks, art. 21 § 1 pkt 1, § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm) - dalej jako Ordynacja, art. 9 ust. 1, art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm) - dalej jako pdp, art. 22 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 121, poz. 591 ze zm) - dalej jako uor, określił dla M. sp. z o.o. zobowiązanie w podatku dochodowym od osób prawnych za 2000r.
Organ podatkowy ustalił, że usługi niematerialne i materialne zlecone przez polskie podmioty gospodarcze, spółka M. podzlecała "(...) nowoutworzonej firmie cypryjskiej M. bez żadnego doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, która wykazywała w dokumentach bilansowych koszty wykonania usług przez osoby trzecie, co oznacza, że de facto musiała ich wykonanie podzlecać kolejnym podmiotom". Zlecanie usług dotyczących działalności gospodarczej na terytorium RP firmie cypryjskiej, nie posiadającej żadnego doświadczenia oraz nie współpracującej z innymi podmiotami na terytorium RP - przeczy - w ocenie organu administracji - zasadom racjonalnego myślenia i prowadzi do wniosku, ze usługi podzlecane M. nie były usługami o charakterze gospodarczym, a miały na celu jedynie obejście przepisów prawa podatkowego prowadzące do zmniejszenia obciążeń podatkowych zarówno M., jak i jej kontrahentów. Według Dyrektora UKS brak jest wiarygodnych dowodów, żeby firma M., w ramach transakcji z [...] wykonała jakiekolwiek usługi w ramach podzlecenia otrzymanego od M., jak też - żeby kontrolowana jednostka poniosła faktyczne wydatki związane z tymi usługami. Dyrektor UKS zwrócił uwagę na to, że rachunki wystawione przez M. na rzecz M. zawierają wskazane konto bankowe i opis formy płatności jako przelew bankowy, a postanowienia umowy z 16 grudnia 1999 r. zawartej miedzy M. a M. określają dopuszczalne formy płatności, jako przelew, czek lub gotówka - zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zgodnie z przepisami ustawy z 18 grudnia 1998 r. Prawo dewizowe (Dz.U. Nr 160, poz. 1063 ze zm.) płatność z tytułu usług powinna być dokonana w walucie wymienialnej i za pośrednictwem banku dewizowego na rachunek kontrahenta zagranicznego. Organ poinformował, że faktu przekazywania pieniędzy w gotówce, w różnych miejscach W., w tym na terenie P. O., nie udało się zweryfikować, podobnie jak pobytu odbiorców gotówki we wskazanych miejscach. Ze względu na to, że wystawiono 63 potwierdzenia przyjęcia gotówki w okresie od [...] stycznia 2001 r. do [...] kwietnia 2001 r., przedstawiciel M. musiałby w okresie 4 miesięcy przyjeżdżać do P. kilkadziesiąt razy.