Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 28 września 2007 r., sygn. II SA/Po 294/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Zieliński Sędziowie Sędzia WSA Aleksandra Łaskarzewska Sędzia WSA Edyta Podrazik (spr.) Protokolant St. sekr. sąd. Joanna Wieczorkiewicz po rozpoznaniu w Poznaniu na rozprawie w dniu 28 września 2007 r. przy udziale Prokuratora delegowanego do Prokuratury Okręgowej A. O. sprawy ze skargi Stowarzyszenia P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności, w postępowaniu o stwierdzenie nieważności decyzji dotyczącej ustalenia warunków zabudowy terenu I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącego Stowarzyszenia kwotę 200-,zł (dwieście złotych) tytułem zwrotu wpisu, III. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana. /-/ E. Podrazik /-/ A. Zieliński /-/ A. Łaskarzewska
UZASADNIENIE
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K., po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia P. z siedzibą w R., wszczęło postanowieniem z dnia [...] postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Wójta Gminy S. z dnia [...] Nr [...] ustalającej warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla budowy stacji bazowej telefonii komórkowej P. na działce nr [...] położonej w C., Gm. S.
Decyzją z dnia [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze stwierdziło nieważność powyżej wskazanej decyzji.
W uzasadnieniu wskazano, iż zgodnie z przepisami obowiązującymi w dacie wydania kwestionowanej decyzji Wójta Gminy S., planowana inwestycja polegająca na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej, jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, wymagała przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Zgodnie zaś z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.) postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko wymaga zapewnienia udziału społeczeństwa. Gwarancją tego udziału jest m.in. przepis art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo ochrony środowiska nakładający na organ właściwy do wydania decyzji wymagającej udziału społeczeństwa poddania do publicznej wiadomości informacji o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie danych wniosku o wydanie decyzji oraz możliwości składania uwag i wniosków w terminie 21 dni od daty podania do publicznej wiadomości wskazując jednocześnie miejsce ich składania. Podobną funkcję spełniał również przepis art. 46 ust. 10 wspomnianej ustawy, który nakazywał, aby uzasadnienie decyzji, niezależnie od wymagań wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego, zawierało informację o sposobie wykorzystania uwag i wniosków zgłoszonych w związku z udziałem społeczeństwa oraz informacje dotyczące konieczności wykonania analizy porealizacyjnej. Materiał dowodowy zgromadzony w rozpatrywanej sprawie wskazywał, iż powyżej wskazane obowiązki nie zostały spełnione w toku prowadzonego postępowania i nie zapewniono udziału społeczeństwa w toczącym się postępowaniu. W związku z powyższym Kolegium stwierdziło, iż w przedmiotowym postępowaniu nie przeprowadzono postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Postępowanie to stanowi w myśl przepisu art. 46 ust 3 ustawy Prawo ochrony środowiska część postępowania zmierzającego do wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a tym samym nie przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko spowodowało wydanie przez Wójta Gminy S. decyzji z naruszeniem art. 46 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska. Stosownie zaś do art. 11 powołanej ustawy decyzja wydana z naruszeniem przepisów ochrony środowiska jest nieważna.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right