Wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 sierpnia 2007 r., sygn. II SA/Kr 449/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Aldona Gąsecka- Duda Sędziowie: WSA Krystyna Daniel (spr.) AWSA Kazimierz Bandarzewski Protokolant: Beata Błach po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 sierpnia 2007 r. sprawy ze skargi Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie na decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Krakowie z dnia 19 stycznia 2006 r., nr WSE.NNZ.61/137/05 w przedmiocie opłaty za opinię skargę oddala
Uzasadnienie
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Wieliczce decyzją z 29.11.2005r. na podstawie art.104 k.p.a. oraz art. 36 ust. 1 i 4 ustawy z 14. 03.1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 1998 r, Nr 90, póz. 575 ze zm.) ustalił dla Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie opłatę za wydanie postanowienia w wysokości 50,72 zł, płatną w terminie 14 dni, zgodnie z załączoną fakturą.
W uzasadnieniu organ l instancji podał, że zgodnie z art. 36 ustawy z 14.03. 1985 o Państwowej Inspekcji Sanitarnej za badania oraz inne czynności wykonywane przez organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej w związku ze sprawowaniem bieżącego oraz zapobiegawczego nadzoru sanitarnego, pobiera się opłaty w wysokości kosztów ich wykonania. Opłatę ustalono zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 36 ust. 4 cyt. ustawy.
Odwołanie od powyższej decyzji wniósł Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, zarzucając naruszenie art. 36 cyt. ustawy poprzez przyjęcie, że przepis ten ma zastosowanie w niniejszej sprawie oraz naruszenie art. 6, art. 7, art. 9, art. 77 § 1 i art. 107 § 3 k.p.a. Odwołujący podał, ze postanowieniem z 25.11. 2005 r. znak: PSSE.NZ.432-471/05 Państwowy Inspektor Sanitarny w Wieliczce udzielił odpowiedzi na zapytanie Burmistrza Miasta i Gminy Niepołomice o konieczność opracowania raportu oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: "Przebudowa skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 964 z drogą powiatową nr K 2014 w m. Zakrzów." W ocenie odwołującego przedmiotowe postanowienie stanowi w istocie opinię organu administracyjnego wydawaną w ramach tak zwanego współdziałania organów w trybie art. 106 k.p.a. Ocena w nim zawarta zawiera się w ustawowych kompetencjach działającego w ramach władztwa publicznego organu, co oznacza, iż ma on obowiązek wydania opinii jak i, że obowiązek ten nie zawiera się w czynnościach o charakterze odpłatnym. Nadto odwołujący zarzucił, że w zaskarżonej decyzji naruszono dyspozycję z art. 107 § 3 k.p.a. ponieważ brak w niej wskazania w oparciu o jaką kalkulację określono wysokość opłaty nałożonej w decyzji.