Wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 sierpnia 2007 r., sygn. II SA/Kr 805/05
WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 13 sierpnia 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mariusz Kotulski (spr) Sędziowie NSA Joanna Tuszyńska WSA Ewa Rynczak Protokolant Grażyna Grzesiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 sierpnia 2007 r. sprawy ze skargi J. G. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 25 marca 2005 r. nr Kol. Odw. [...] w przedmiocie zwrotu podania wnioskodawcy I. uchyla zaskarżone postanowienie i poprzedzające je postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...].2004 r., nr Kol.Odw. [...], II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącej J. G. kwotę [...] zł ([...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...].2004r. adw. A. G. działający imieniem J. G. wniósł do Wojewody o stwierdzenie nieważności Aktu Własności Ziemi nr [...].
Postanowieniem z dnia [...].2004r. Wojewoda przekazał wniosek J. G. o stwierdzenie nieważności aktu własności ziemi do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, jako organu właściwego, celem rozpoznania.
Następnie postanowieniem z dnia [...].2004r. (Kol. Odw. [...]), wydanym na podstawie art. 66 § 3 w zw. z art. 123 § 1 i 2 kpa, po rozpoznaniu nadesłanego przez Wojewodę Małopolskiego wniosku J. G., reprezentowanej przez pełnomocnika adwokata A. G., w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji - Aktu Własności Ziemi nr [...] wydanego przez Naczelnika Gminy L., dla działki nr [...] położonej w miejscowości C., Samorządowe Kolegium Odwoławcze w podanie wnioskodawcy.
W uzasadnieniu podano, że zgodnie z regulacją przepisu art. 66 § 3 kpa, jeżeli podanie wniesiono do organu niewłaściwego, a organu właściwego nie można ustalić na podstawie danych podania, albo gdy z podania wynika, że właściwym w sprawie jest sąd powszechny, organ, do którego podanie wniesiono, zwraca je wnoszącemu.
Z podania wniesionego przez stronę jednoznacznie wynika, iż wnioskodawca żąda wszczęcia postępowania w trybie nadzwyczajnym w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji - Aktu Własności Ziemi. Tymczasem zgodnie z regulacją obowiązującą od dnia 1 stycznia 1992r. na podstawie ustawy z dnia 19 października 1991r. - o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001r. Nr 57, poz. 603 z późn. zm.), jej przepisem art. 63 ust. 1 wykreślono art. 8 § 4 w ustawie z dnia 26 marca 1982r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz o uchyleniu ustawy o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych (Dz. U. Nr 11, poz. 81) przewidujący, że jeżeli po wejściu w życie tej ustawy w związku z uchyleniem lub stwierdzeniem nieważności ostatecznej decyzji terenowego organu administracji państwowej, ma nastąpić ponowne rozpatrzenie sprawy - podlega ona przekazaniu właściwemu sądowi. Jednocześnie art. 63 ust. 2 i 3 ustawy - o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa przesądził wprost, iż do ostatecznych decyzji wydanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 października 1971r, - o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych (Dz. U. Nr 27, poz. 250 i z 1975r. Nr 16, poz. 91) nie stosuje się przepisów kodeksu postępowania administracyjnego dotyczących wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności i uchylenia lub zmiany decyzji, a postępowanie administracyjne toczące się w sprawach, o których mowa w ust. 2 podlega umorzeniu. Tym samym brak jest podstaw prawnych do skutecznego wnioskowania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o wszczęcie postępowania w nadzwyczajnym trybie postępowania administracyjnego odnośnie decyzji - aktu własności ziemi. W konsekwencji wniosek J. G. został skierowany do organu, który nie posiada prawnych podstaw do jego rozpoznania. Nie istnieje również inny organ administracji publicznej uprawniony do jego rozpoznania w oparciu o normy kpa.