Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 czerwca 2007 r., sygn. IV SA/Wa 335/07

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Anna Szymańska, Sędziowie asesor WSA Jarosław Trelka (spr.),, asesor WSA Agnieszka Wójcik, Protokolant Julia Dobrzańska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 czerwca 2007r. sprawy ze skargi T. z siedzibą w G. na decyzję Ministra Gospodarki z dnia [...] grudnia 2006 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji -oddala skargę-

Uzasadnienie

IV SA/Wa 335/07

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia [...] sierpnia 2003 r. Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej utrzymał w mocy decyzję Ministra Gospodarki z [...] października 2002 r. stwierdzającą nieważność orzeczenia Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła z dnia [...] czerwca 1955 r. w sprawie zatwierdzenia protokołu zdawczo - odbiorczego przedsiębiorstwa Z. P. w P., ul. [...], zwanego też dalej "orzeczeniem". Stwierdzenie nieważności orzeczenia dotyczyło tej jego części, w której obejmowało ono nieruchomość położoną w P. przy ul. [...] (dawna nazwa - [...]), zwanej też dalej "nieruchomością". Organ uznał, że rażące naruszenie prawa przy podejmowaniu orzeczenia polegało na nacjonalizacji mienia, które nie było własnością nacjonalizowanego przedsiębiorstwa. Naruszało to, w ocenie organu, ustawę z dnia 3 stycznia 1946 r. o przejęciu na własność Państwa podstawowych gałęzi gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 3, poz. 17 ze zm.), zwaną też dalej "ustawą".

Wyrokiem z dnia 9 września 2004 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił obydwie wydane w tej sprawie decyzje wskazując, że ocena, iż na mocy ustawy niedopuszczalne było znacjonalizowanie mienia nie będącego własnością nacjonalizowanego przedsiębiorstwa, jest niewłaściwa. Świadczy o tym nie tylko zamieszczona w ustawie przedmiotowo - funkcjonalna definicja przedsiębiorstwa, ale też wydane na podstawie ustawy przepisy wykonawcze, tj. rozporządzenie Rady Ministrów z 30 stycznia 1947 r. w sprawie trybu postępowania przy przejmowaniu przedsiębiorstw na własność Państwa (Dz. U. Nr 16, poz. 62 ze zm.), zwane też dalej "rozporządzeniem", a także samo orzeczenie. Sąd podkreślił, że przedmiotem badania w postępowaniu administracyjnym nadzorczym powinno być ustalenie, czy nieruchomość została włączona do składników mienia przedsiębiorstwa Z. P. w P., ul. [...], przed wejściem w życie ustawy nacjonalizacyjnej, tj. przed 5 lutego 1946 r. Ponadto Sąd podkreślił konieczność wyjaśnienia kwestii legitymacji procesowej T. w G., które było inicjatorem postępowania nadzorczego, i które wywodziło, iż jest prawnym kontynuatorem T. w P. będącego właścicielem nieruchomości w dacie nacjonalizacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00