Wyrok WSA w Warszawie z dnia 31 maja 2007 r., sygn. VI SA/Wa 800/05
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Marcinkowska Sędziowie Sędzia WSA Dorota Wdowiak Sędzia WSA Olga Żurawska-Matusiak (spr.) Protokolant Patrycja Wrońska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 maja 2007 r. sprawy ze skargi T. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty z dnia [...] lutego 2005 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu oferty określającej ramowe warunki umów o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] września 2004 r. Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty odmówił zatwierdzenia projektu oferty określającej ramowe warunki umów o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej przesłanego przez T. S.A. w dniu [...] sierpnia 2004 r. po nazwą: "Ramowa oferta T. dotycząca dostępu do lokalnej pętli abonenckiej".
W uzasadnieniu decyzji wskazano, iż na podstawie art. 87 b w związku z art. 87 d ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. Prawo telekomunikacyjne (dalej jako Pt) operatorzy zajmujący znaczącą pozycję rynkową w zakresie świadczenia usług telefonicznych świadczonych w stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych zostali zobowiązani do opracowania oferty określającej ramowe warunki umów o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej. Do ofert tych stosuje się odpowiednio przepisy art. 79 ust. 2-5 Pt. W ten sposób zostały określone m.in. kryteria oceny oferty przez Prezesa URTiP. Stosownie bowiem do przepisu art. 79 ust. 3 Pt oferta jest weryfikowana z punktu widzenia zgodności z przepisami prawa, uwzględniania warunków rynkowych i ekonomicznych oraz zapewnienia efektywnej konkurencji na rynku telekomunikacyjnym.
W wyniku analizy merytorycznej dokumentu przedłożonego przez T. S.A. stwierdzono, że nie spełnia on ww. warunków. Znaczna bowiem ilość postanowień jest niezgodna z przepisami prawa albo nie spełnia istniejących warunków rynkowych i ekonomicznych oraz nie zapewnia efektywnej konkurencji.