Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 kwietnia 2007 r., sygn. I SAB/Wa 18/07

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daniela Kozłowska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Anna Łukaszewska-Macioch asesor WSA Iwona Kosińska Protokolant referendarz sądowy Lucyna Picho po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 kwietnia 2007 r. sprawy ze skargi J. B. na bezczynność Ministra Skarbu Państwa w przedmiocie rozpoznania odwołania 1. zobowiązuje Ministra Skarbu Państwa do wydania, w terminie 30 (trzydziestu) dni od otrzymania odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy, decyzji w przedmiocie odwołania J. B. od decyzji Wojewody [...] z dnia [...] czerwca 2006 roku, nr [...]; 2. zasądza od Ministra Skarbu Państwa na rzecz J. B. kwotę 360 zł (trzysta sześćdziesiąt) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

J. B. w skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie wniósł o zobowiązanie Ministra Skarbu Państwa do merytorycznego zakończenia sprawy nr [...] w terminie 14 dni od uprawomocnienia się wyroku. Skarżący podał, że postanowieniem z dnia [...] stycznia 2007 r. Minister Skarbu Państwa zawiadomił, że sprawa zostanie rozpatrzona do 30 kwietnia 2007 r. Swoją bezczynnością organ rażąco naruszył art. 35-38 k.p.a. Zgodnie z art. 35 § 3 k.p.a. termin załatwienia sprawy w postępowaniu odwoławczym wynosi jeden miesiąc od otrzymania odwołania. Uchybienie temu terminowi stwarza dla organu obowiązek zawiadomienia strony o tym fakcie z podaniem przyczyny opóźnienia oraz wyznaczeniem nowego terminu. Artykuł 36 k.p.a. nie ustala zasady, którą powinien kierować się organ przy wyznaczaniu nowego terminu, jednakże nie oznacza to dowolności i niczym nieograniczonej swobody. Przepis ten nie może być interpretowany w oderwaniu od generalnych zasad postępowania administracyjnego. Zasada szybkości postępowania wynika z art. 12 k.p.a., który nakazuje aby organy działały szybko a sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień były załatwiane niezwłocznie. Z postanowienia Ministra Skarbu Państwa wynika, że główną przyczyną zwłoki w rozpoznaniu sprawy jest duża liczba odwołań. Jest to okoliczność leżąca po stronie organu, na którym ciąży obowiązek takiej organizacji pracy, aby postępowanie przebiegało szybko i sprawnie. Wyznaczenie po upływie przeszło 180 dni przez Ministra Skarbu Państwa terminu rozpoznania sprawy na dzień 30 kwietnia 2007 r. nie tylko narusza zasadę zawartą w art. 12 k.p.a., ale jest przykładem rażącego lekceważenia praw obywateli.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00