Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2007 r., sygn. III SA/Wa 343/07

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (spr.), Sędziowie Asesor WSA Hieronim Sęk, Sędzia WSA Joanna Tarno, Protokolant Monika Kawa-Ogorzałek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 kwietnia 2007 r. sprawy ze skargi Z. O. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] lutego 2005 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2003 r. oddala skargę

Uzasadnienie

Z. O. wnioskiem z 28 października 2004r. zwrócił się do Urzędu Skarbowego w C. o stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2003r., zgodnie z dołączoną korektą zeznania podatkowego za 2003r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w C. decyzją z [...] grudnia 2004r., działając na podstawie art. 75 § 1 w związku z art. 72 § 1 pkt 2, art. 73 § 1 pkt 2 oraz art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.; dalej "O.p.") - odmówił Z. i A. O. (zwanym dalej "skarżącymi") stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2003r. w wysokości 1.732,80 zł. W uzasadnieniu podniósł m.in., że podatnicy w korekcie zeznania, w poz. 52 wykazali "Przychód z wynagrodzenia ze stosunku pracy..." 50.500,28 zł, wobec wykazanych pierwotnie 58.269,08 zł, powołując się na informacją PIT-11 za 2003r. od płatnika - Centrum Szkolenia P. w L. Na różnicę 7.768,80 zł składała się pomoc finansowa otrzymana przez skarżącego w 1995r. (6.374,40 zł) i w 1996r. (1.394,40 zł) na budownictwo mieszkaniowe zgodnie ze decyzjami wydanymi na podstawie zarządzenie nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z 19 marca 1993r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej (Dz. Urz. MSWiA nr 3, poz. 40 ze zm.; dalej jako "zarządzenie MSW"). Zdaniem organu ww. pomoc nie stanowiła przychodu w dacie jej otrzymania lub pozostawienia do dyspozycji, a podlega opodatkowaniu jako przychód ze stosunku służbowego w 1995r. i 1996r. Doliczenie 7.768,80 zł do przychodów ze stosunku pracy w 2003r. jest nieuzasadnione z uwagi na wygaśnięcie zobowiązania podatkowego przez przedawnienie. Świadczenie miało bezzwrotny charakter jedynie w odniesieniu do funkcjonariuszy, których okres służby stałej wynosił co najmniej 10 lat, a także emerytów i rencistów. Zarządzenie MSW przewidywało konieczność zwrotu świadczenia funkcjonariuszom, których stała służba trwała krócej niż 10 lat, a w razie zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem tego okresu, z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełen rok służby stałej. Warunkiem otrzymania pomocy było złożenie przez funkcjonariusza zabezpieczenia w postaci weksla gwarancyjnego, poręczonego przez dwóch żyrantów. W przypadku umorzenia pomocy (wywiązania się funkcjonariusza z warunków określonych w zarządzeniu) weksel podlegał zwrotowi. Świadczenie było więc bezzwrotne w przypadku emerytów i rencistów lub po upływie 10 lat stałej służby funkcjonariusza, a przychód, w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, ze zm.; dalej "updof") powstał: w przypadku emerytów i rencistów - w momencie otrzymania pomocy finansowej, w przypadku funkcjonariuszy - dopiero z dniem umorzenia (przekroczenia 10 lat służby stałej).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00