Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 12 kwietnia 2007 r., sygn. II SA/Ol 396/07

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Hanna Raszkowska Sędzia WSA Alicja Jaszczak - Sikora Protokolant Ewa Rychcik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 kwietnia 2007 r. sprawy ze skargi A - S.A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" roku nr "[...]" w przedmiocie kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]"r. Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg, Mostów i Zieleni działający z upoważnienia Prezydenta Miasta nałożył na A - S.A. karę pieniężną w wysokości 28519,50 zł za zajęcie pasa drogowego ulic "[...]", "[...]" oraz "[...]" w "[...]" z przekroczeniem terminu zajęcia określonego w zezwoleniu zarządcy drogi przez umieszczenie reklam w okresie od 1 stycznia 2005r. do 6 marca 2005r. oraz od 1 stycznia 2005r. do 17 marca 2005r. (w przypadku ulicy "[...]"). W uzasadnieniu podano, iż zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy o drogach publicznych zajęcie psa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg wymaga zezwolenia zarządcy drogi w drodze decyzji administracyjnej. Obowiązek ten dotyczy także między innymi umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych nie związanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam. Przy czym wniosek do zarządcy drogi składa się przed planowanym zajęciem pasa, na co wskazuje § 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego. Za zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia reklamy zarządca drogi pobiera opłatę wymierzoną zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy o drogach publicznych oraz pkt 3 załącznika do uchwały Rady Miasta "[...]" z dnia "[...]" r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego na terenie Miasta "[...]", ustaloną w zależności od kategorii drogi, powierzchni reklamy, ilości powierzchni reklamowych oraz okresu zajęcia. Stosownie zaś do art. 40 ust. 12 ustawy o drogach publicznych za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi, z przekroczeniem terminu zajęcia określonego w zezwoleniu lub o powierzchni większej niż określona w zezwoleniu zarządca wymierza w drodze decyzji administracyjnej karę pieniężną w wysokości 10-krotności opłaty ustalonej w myśl ust. 4-6. Wskazano, iż zarządcą drogi jest organ jednostki samorząd terytorialnego lub administracji rządowej do właściwości którego należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jednakże w granicach miasta na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta. Organ ten może upoważnić pracowników jednostki organizacyjnej zarządzającej drogami do wydawania decyzji w swoim imieniu. Stosowne upoważnienie Prezydenta Miasta zostało udzielone Dyrektorowi Miejskiego Zarządu Dróg, Mostów i Zieleni pełnomocnictwem z dnia 21 listopada 2002r. Wskazano, iż przepisy te mają charakter bezwzględnie obowiązujący i w razie zaistnienia przesłanek w nich określonych właściwy organ ma obowiązek nałożenia odpowiedniej kary pieniężnej. W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego ustalono, iż reklamy Spółki A przy ulicy "[...]" oraz "[...]", do dnia 31 grudnia 2004r. znajdowały się w pasie drogowym na podstawie zezwolenia zarządcy drogi z dnia "[...]"r. Stwierdzono przy tym, iż reklama umieszczona w pasie drogowym ulicy "[...]" częściowo znajdowała się na terenie przyległej do niej ulicy "[...]", a zatem niezgodnie z lokalizacją określoną w zezwoleniu. Wskazano, iż w dniu 14 lutego 2005r. Spółka zawiadomiła organ, iż część nadziemna reklamy przy ulicy "[...]" została zdemontowana w dniu 8 lutego 2005r. a więc zgodnie z zezwoleniem. Jednakże podczas kontroli przeprowadzonych w marcu 2005r. (ostatnia 17 marca 2005r.) stwierdzono, iż reklamy znajdują się w dotychczasowych lokalizacjach. Ustalono także podczas kontroli w dniu 12 kwietnia 2005r., iż reklama zajmująca częściowo pas drogowy ulicy "[...]" została przestawiona na teren ulicy "[...]". Podniesiono, iż w sprawie został przesłuchany pełnomocnik Spółki, który potwierdził, iż reklamy znajdowały się w pasie drogowym po wygaśnięciu ważności decyzji zezwalających na ich umieszczenie, zaś reklama przy ulicy "[...]" została zdemontowana około połowy marca 2005r. Wyjaśnił ponadto, iż po otrzymaniu informacji o nieprawidłowym ustawieniu reklamy częściowo w pasie drogowym ulicy "[...]" została ona przestawiona na właściwe miejsce. W związku z tym organ nałożył przedmiotową karę. Wskazano przy tym, iż organ ma obowiązek nałożenia kary niezależnie od przyczyn zajęcia pasa, gdyż decyzja w tym przedmiocie nie ma charakteru uznaniowego. Podniesiona także, iż w decyzji z dnia "[...]"r. zezwalającej na zajęcie pasa drogowego zawarto pouczenie o formalnościach związanych z uzyskaniem decyzji na kolejny okres, a także o konsekwencjach kontynuowania zajęcia bez stosowno zezwolenia. W związku z tym oceniono, iż działanie strony miało charakter świadomie bezprawny. Wyjaśniono przy tym, iż przepisy znowelizowanej ustawy o drogach publicznych, które weszły w życie z dniem 9 grudnia 2003r. określiły definicję reklamy jako nośnika informacji wizualnej w jakiejkolwiek materialnej formie wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, umieszczonego w polu widzenia użytkowników drogi, niebędącego znakiem w rozumieniu przepisów o znakach lub sygnałach lub znakiem informującym o obiektach użyteczności publicznej ustawionym przez gminę. W związku z tą zmianą, a także orzecznictwem SKO ustalając powierzchnię reklamy uwzględniono ilość stron, a także elementy konstrukcyjne i zamocowania. W związku z tym, iż jedna z reklam znajdowała się w pasie drogowym dwóch ulic, a jedna z tych ulic ma kategorię drogi krajowej okoliczność tę uwzględniono przy wyliczaniu kary za zajęcie pasa drogowego. Przyjęto także, w oparciu o własne ustalenia i zeznania pełnomocnika Spółki, iż reklama w pasie drogowym ulicy "[...]" znajdowała się w niej do 17 marca 2005r. Natomiast w odniesieniu do pozostałych reklam okres zajęcia ustalono, do dnia 6 marca 2005r., tj, do dnia poprzedzającego dzień uzyskania przez Spółkę zezwolenia na zajęcie pasa drogowego na kolejny okres (od 7 marca 2005r.). Opisano szczegółowo sposób ustalenia powierzchni poszczególnych reklam i wyliczenia wysokości kary pieniężnej. Wskazano przy tym, iż do powierzchni całkowitej reklam wliczono elementy znajdujące się w polu widzenia użytkowników drogi, natomiast do powierzchni tej nie wliczono części słupków wsporczych reklamy usytuowanej przy ulicy "[...]" , a także powierzchni tablic bocznych reklamy umieszczonej na słupie oświetleniowym w pasie drogowym ul. "[...]". Wymiary te nie zostały ustalone z uwagi na wysokość zamocowania tych elementów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00