Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 6 marca 2007 r., sygn. III SA/Wr 452/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia WSA Maciej Guziński Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Protokolant Jolanta Ryndak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 06 marca 2007 r. sprawy ze skargi J. W. na czynność materialno-techniczną S. D. w przedmiocie odmowy zwrotu części opłaty za wydanie karty pojazdu oddala skargę.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 7 sierpnia 2006 r. J. W. zwrócił się do Starosty D. z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa w przedmiocie czynności materialno-technicznej odmowy dokonania zwrotu zawyżonej opłaty za kartę pojazdu - w kwocie 425 zł, jaką uiścił 16 maja 2005 r. w związku z rejestracją samochodu marki Fiat Tempra o numerze rejestracyjnym [...]. Na poparcie wniosku, przywołując uzasadnienie decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 24.07.2006 r. nr [...] - w której między innymi pouczono stronę o trybie i sposobie zaskarżenia do sądu administracyjnego przedmiotowej czynności materialno-technicznej - podniósł, że z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 stycznia 2006 r. wynika, iż rzeczywiste koszty związane z wystawieniem i dostarczeniem karty pojazdu oraz niezbędnymi czynnościami administracyjnymi są wielokrotnie niższe niż pobierana opłata a praktyka nakładania takich opłat jest niezgodna z Konstytucją i ustawą Prawo o ruchu drogowym.

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa Starosta D. wyjaśnił w piśmie z dnia 16 sierpnia 2006 r., że w dniu rejestracji pojazdu obowiązywało rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz. U. Nr 137, poz. 1310). W konsekwencji, jak dalej podnosił Starosta, do czasu zweryfikowania zgodności z Konstytucją czy też normą ustawową postanowień powyższego rozporządzenia przez Trybunał Konstytucyjny, prawo to jest powszechnie obowiązujące i wiążące. Zatem opłata 500 zł jest opłatą pobieraną przez Starostę na podstawie i w granicach prawa. Organ powiatu nie ma podstawy do zwrotu części opłaty ani też swobodnego określania jej wysokości. Starosta wyraził także przekonanie o braku podstaw prawnych do załatwienia sprawy w tym przedmiocie decyzją administracyjną. Końcowo zawarł pouczenie, iż swoich praw strona może dochodzić przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym we Wrocławiu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00