Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 lutego 2007 r., sygn. I SA/Kr 1468/06

 

Sygn. akt I SA/Kr 1468/06 | | W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 13 lutego 2007r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Bogusław Wolas (spr), Sędziowie: NSA Józef Gach, WSA Maria Zawadzka, Protokolant: Bożena Wąsik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 stycznia 2007r., sprawy ze skargi R. M. w W., na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej, z dnia 19 lipca 2006r. nr [...], w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miejskiej w W. w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2006, - skargę oddala-

Uzasadnienie

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej uchwałą z dnia 19 lipca 2006 r. (nr KI-4001/308/06) stwierdziło nieważność uchwały nrXLIII/282/06 Rady Miejskiej w Wolbromiu z dnia 23 czerwca 2006 r. w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2006 r.

W uzasadnieniu wskazano, że uchwała ta odbiegała od wniosku przedłożonego przez Burmistrza Miasta i Gminy Wolbrom. Powołując się na treść art. 179 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm. dalej zwanej u.f.p.), który zawiera dwie normy prawne - pierwszą, zgodnie z którą projekt uchwały budżetowej może przedstawić wyłącznie organ wykonawczy oraz drugą, zgodnie z którą wyłącznie organ wykonawczy może wystąpić z inicjatywą zmiany już uchwalonego budżetu - wskazano, że ustawodawca wyraźnie rozróżnił etap uchwalania budżetu pierwotnego i etap dokonywania zmian w budżecie już uchwalonym. Podkreślono przy tym, że norma art. 183 ust. 2 u.f.p., która ogranicza organ stanowiący w dokonywaniu zmian w przedłożonym projekcie jedynie wielkością proponowanego deficytu, może być stosowana tylko przy uchwalaniu przez Radę Gminy pierwotnego budżetu. Co do zmian uchwalonego już budżetu ustawodawca wypowiada się jedynie w przytoczonym wyżej art. 179, zastrzegając, że inicjatywa w tym zakresie pozostaje po stronie zarządu. Odczytanie pojęcia "inicjatywa" powinno nastąpić w świetle art. 60 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminny, zgodnie z którym wójtowi gminy przysługuje wyłączne prawo zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy. Odmienne uregulowanie przez ustawodawcę uchwalania budżetu "pierwotnego" i zmian już uchwalonego budżetu ma na celu umożliwienie organowi wykonawczemu prawidłowe wykonanie budżetu. Jeżeli Rada nie może z własnej inicjatywy dokonywać zmian w budżecie, to przy założeniu racjonalności ustawodawcy, nie można przyjmować, że może takich zmian dokonać w sytuacji jakiejkolwiek inicjatywy dotyczącej zmian uchwały budżetowej zgłoszonej przez organ wykonawczy. Dla poparcia tezy jaka legła u podstaw rozstrzygnięcia przytoczono wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2002r. l SA/Bk 759/02 gdzie podkreślono wyłączność przyznaną zarządowi dla podejmowania zmian budżetowych i niedopuszczalność zmian w budżecie, które wykraczają poza propozycje zarządu i nie były z nim uzgodnione.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00