Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 29 stycznia 2007 r., sygn. II SA/Kr 3146/03

 

WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 29 stycznia 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Izabela Dobosz Sędziowie: WSA Ewa Rynczak (spr.) WSA Renata Czeluśniak Protokolant: Anna Fugiel po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 stycznia 2007 r. sprawy ze skargi B. J. na decyzję Kierownika Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia 20 listopada 2003 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji odmawiającej przyznania uprawnień kombatanckich skargę oddala WSA/wyr. l - sentencja wyroku

Uzasadnienie

Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych decyzją z dnia [...].2003 r., Nr [...], na podstawie art. 154 § 1 kpa i art. 22 ust. 1 w związku z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz.U. z 2002r. Nr 42 poz. 371 z późn. zmian.) odmówił uchylenia decyzji własnej z dnia [...].1998 r. (karta 57) o utrzymaniu w mocy decyzji z dnia [...].1997 r. (karta 36) o odmowie przyznania uprawnień kombatanckich B. J.

W uzasadnieniu podniósł, iż w dniu [...].2003 r. wpłynęło pismo B. J. z dnia [...].2003 r. w sprawie zakończonej decyzją własną Kierownika Urzędu z dnia [...].1998 r. Strona nie powołała się na ustawowe podstawy wznowienia postępowania ani też na podstawy stwierdzenia nieważności uprzedniej decyzji. W związku z powyższym - stosownie do dyrektyw wypływających z art. 235 § 1 kpa - Kierownik Urzędu zakwalifikował pismo jako wniosek o uchylenie decyzji własnej w trybie art. 154 kpa. W myśl art. 154 § 1 kpa decyzja ostateczna, na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa, może być w każdym czasie uchylona lub zmieniona przez organ administracji państwowej, który ją wydał lub przez organ wyższego stopnia, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. Pierwsza z powyższych przesłanek została spełniona tzn. decyzja o której uchylenie wnosi strona jest ostateczna (art. 16 kpa). Strona nie wykazała jednak, by za uchyleniem przedmiotowej decyzji przemawiał interes społeczny albo też jej słuszny interes. Po ponownej analizie materiału dowodowego należy stwierdzić, że okoliczności, na które powołuje się strona we wniosku, takiej oceny nie uzasadniają. Ponadto należy zauważyć, że postępowanie po przeprowadzeniu którego wydana została decyzja z dnia [...].1998 r. o utrzymaniu w mocy decyzji o odmowie przyznania uprawnień kombatanckich nie zostało dotknięte wadliwością. Decyzja ta była zgodna z obowiązującym w dacie jej wydania stanem prawnym, który dotychczas nie uległ zmianie. Podobne stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Krakowie, który wyrokiem z dnia 21 kwietnia 1999 r. sygn. akt II SA/Kr 719/98 oddalił skargę strony na decyzję Kierownika Urzędu. Należy stwierdzić, że wyrok sądu jest wiążący zarówno dla strony jak i dla Kierownika Urzędu. W świetle powyższych okoliczności Kierownik Urzędu d/s Kombatantów i Osób Represjonowanych nie znalazł podstaw do uchylenie swojej poprzedniej decyzji i orzekł jak we wstępie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00