Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 24 stycznia 2007 r., sygn. III SA/Gd 623/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Felicja Kajut (spr.) Sędziowie: WSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz WSA Elżbieta Kowalik - Grzanka Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Beata Kaczmar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 stycznia 2007 r. sprawy ze skarg "A" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. na decyzje Dyrektora Izby Celnej [...] z dnia 21 lipca 2006 r. nr [...] nr [...] nr [...] z dnia 21 lipca 2006 r. nr [...] nr [...] nr [...] z dnia 31 lipca 2006 r. nr [...] nr [...] nr [...] nr [...] w przedmiocie weryfikacji zgłoszenia celnego w zakresie ilości towaru 1. oddala skargi, 2. nakazuje ściągnąć od skarżącej "A" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. na rzecz Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku kwotę 814 zł (osiemset czternaście złotych) tytułem nieuiszczonej części wpisów sądowych.
Uzasadnienie
W dniu 13 stycznia 2005r. "A" Sp. z o.o. dokonała zgłoszenia celnego, wnioskując o objęcie procedurą dopuszczenia do obrotu oleju napędowego do silników z zastosowaniem zerowej stawki celnej ( zgłoszenie celne [...]). Kolejnymi zgłoszeniami z dnia 30 kwietnia 2005r. ( zgłoszenie celne [...]) oraz z dnia 17 czerwca 2005 r. ( zgłoszenie celne [...]) ta sama spółka dokonała zgłoszeń celnych, wnioskując o objęcie procedurą dopuszczenia do obrotu oraz oleju napędowego barwionego przeznaczonego do celów opałowych z zastosowaniem zerowej stawki celnej W tych samych dniach towar zwolniono.
Pismem z dnia 29 sierpnia 2005r. spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego z wnioskiem o korektę zgłoszenia celnego z dnia 13 stycznia 2005r. w części dotyczącej wartości i ilości sprowadzonego towaru oraz kosztów związanych z załadunkiem i transportem, które winny być doliczone do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Do wniosku strona załączyła m.in. informację w sprawie opłaty paliwowej wraz z załącznikiem oraz raport kontrolny z dnia 17 stycznia 2005r.. sporządzony przez "B" Sp. z o.o. Strona wskazała, iż z treści raportu wynika, że w wyniku przeprowadzonej kontroli wyładunku towaru stwierdzono różnicę pomiędzy ilością podaną w konosamencie (zgłoszoną do odprawy celnej), a wyładowaną ze statku (ilość przyjęta na ląd), co jej zdaniem powoduje konieczność dokonania korekty zgłoszenia. W tej sytuacji strona wniosła o zmniejszenie ilości towaru o 6,980 mt (w powietrzu) i w konsekwencji określenie opłaty paliwowej i podatku akcyzowego w niższej kwocie oraz określenie podatku VAT z uwzględnieniem zmian powyższych danych.